Hoppa till innehållet

Prisvinnande Amazon på väg mot fristående streamingtjänst

Streamingbranschen vann flera priser på Bafta, den brittiska motsvarigheten till Oscarsgalan. Samtidigt florerar rykten om att Amazon överväger att lansera en egen fristående streamingtjänst.

Amazon har gett sig in i streamingkampen och verkar nu vilja lansera en fristående tjänst.
Amazon har gett sig in i streamingkampen och verkar nu vilja lansera en fristående tjänst.Bild: Diane Bondareff/TT

Amazon uppges överväga att lansera en fristående streamingtjänst för tv-serier och filmer, skriver The New York Post. Den amerikanska e-handelsjätten, som idag har en liknande tjänst på området men som kräver medlemskap i Prime, sägs vilja satsa mer med anledning av de succéer som man haft hittills.

Enligt tidningen är Amazons främsta målsättning med sin nya streamingtjänst i slutändan att få tittare att börja handla mer. Man hänvisar till säljjättens vd Jeff Bezos ökända uttalande om att Amazon var först ut med att använda en Golden Globe till att få folk att köpa toalettpapper.

Läs mer: Amazons streamingtjänst kommer till Sverige

Amazon har i år fått sex Oscarsnomineringar för de filmer som man har exklusiv distributionsrätt till, däribland Manchester by the Sea som bästa film.

När produktionsbolag inom streamad media för första gången kunde bli nominerade till British Academy of Film and Television Arts, Bafta, i höstas så lyckades både Amazon och Netflix få nomineringar. Vid söndagens prisgala nådde de båda streamingtjänsterna framgång, rapporterar Engadget. Amazon fick hela två utmärkelser, dels för Manchester by the Sea, samt för bästa manliga huvudroll, som gick till Casey Affleck.

Samtidigt gick det även bra för streamingkonkurrenten Netflix, som vann ett pris på Bafta för bästa dokumentär, med filmen ”13th” av Ava DuVernay.

Läs mer: Netflix närmar sig 100 miljoner användare

British Academy of Film and Television Arts är den brittiska motsvarigheten till USA:s Oscarsutdelning. Det brittiska priset är format som en teatermask.

 

Finnwire / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera