Hoppa till innehållet

Profilerna sågar förslaget: ”Idiotiska regler”

Regeringen presenterade på söndagen sitt personaloptionsförslag. Men förslaget får redan tung kritik av techprofiler.

Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande i Svenska Riskkapitalföreningen, Northzones Hans Otterling och Elina Berglund, medgrundare och CTO på Natural Cycles har synpunkter på förslaget.
Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande i Svenska Riskkapitalföreningen, Northzones Hans Otterling och Elina Berglund, medgrundare och CTO på Natural Cycles har synpunkter på förslaget.

I mars kom utredningen om personaloptioner och förslagen stötte genast på tung kritik i techbranschen. Sedan dess har förslagen gått ut på remiss och på söndagen presenterade regeringen sitt eget förslag om skattelättnader för vissa personaloptioner.

Läs mer: Trots protesterna: Spotify får ingen skattelättnad

En av förändringarna som gjorts är att gränsen för när ett företag räknas som nystartat ändrats till tio år, från tidigare sju år. Reglerna har också förändrats så att befintliga ägare omfattas.
Men trots förändringarna sågas förslaget av techprofiler.

”Jag förstår inte att en socialdemokratisk regering som säger sig vilja bygga ett kunskapssamhälle, sätter sådana här idiotiska regler på plats. De straffar företag som vill dela med sig av tillväxten med sina anställda”, säger Hans Otterling, partner på Northzone.

Läs mer: Damberg försvarar optionsförslaget

Regeringen föreslår att skattelättnaden ska gälla företag med upp till 50 anställda och som omsätter högst 80 miljoner kronor, något som Hans Otterling tycker är svårförståeligt.

”Det är inte så att företag slutar att behöva kompetens när de vuxit till den storleken. Snarare tvärtom, det är just i den brytpunkten som det är mycket viktigt att få in kompetenta medarbetare."

Regeringen skriver också i debattartikeln att ”företagen får inte vara i ekonomiska svårigheter”.

”Techbolag investerar kraftigt i ny teknologi för att kunna växa och går därför med förlust. Jag hoppas att regeringens förslag tar hänsyn till detta”, säger Hans Otterling.

Även Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande i Svenska Riskkapitalföreningen, anser att förslagen är undermåliga.

”Regeringen har inte lyssnat på kritiken. Vi föreslog att skattelättnaden skulle gälla för bolag med upp till 250 miljoner kronor i omsättning och upp till 400 anställda”, säger hon.

I debattartikeln skriver regeringen att förslagen utformas så att de har bäst möjlighet att godkännas av EU-kommissionen, ett resonemang Elisabeth Thand Ringqvist inte köper.

”Regeringen gömmer sig bakom EU-regler. Men i själva verket har Storbritannien generösare regler och våra bolag konkurrerar på den marknaden.”

”Sammantaget med finansskatten och försämringen av 3:12-teglerna, så är detta en försämring av tillväxtklimatet”, fortsätter hon.

Enligt regeringens förslag kommer bolag som Klarna, Spotify och Izettle inte att kvalificera sig för skattelättnaden. Elina Berglund, medgrundare och CTO på Natural Cycles, anser att regeringen borde titta på att hjälpa även de större bolagen.

”Det är ett steg i rätt riktning och jag tycker är bra att regeringen vill underlätta för mindre startups, men det kanske kan vara värt att även hjälpa de lite större företagen att attrahera talanger. Vi konkurrerar ju inte bara med varandra om talanger utan även med den globala marknaden”, skriver hon i ett sms till Di Digital.

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera