Hoppa till innehållet

Pugz blev Sveriges mest framgångsrika Kickstarter någonsin

Bröderna Vahid och Hamid Toosi har hittat en guldgruva med de trådlösa hörlurarna Pugz. Duons projekt har dragit in över 11,5 Mkr på sajten Kickstarter, vilket gör det till tidernas mest framgångsrika svenska crowdfundingprojekt.

Det var i slutet av augusti som det svenska bolaget Pugz lanserade en crowdfunding-kampanj för sin första produkt: Ett par trådlösa hörlurar som kan laddas direkt från mobilens strömuttag.

Det finurliga är att de fungerar att lyssna med även när de laddas, en innovation som bolaget säger sig vara först i världen med. För full laddning tar hörlurarna ungefär tre procent av mobiltelefonens batteri.

pugz

Lanseringen tog rejäl fart på nätet, och efter bara nio timmar var målet om 50 000 dollar, motsvarande drygt 400 000 kronor, förbisprunget. I förra veckan gick kampanjen i mål på slutsumman 1,45 miljoner dollar, motsvarande över 11,5 Mkr, insamlat från över 10 000 personer.

Det innebär att Pugz av allt att döma är det mest framgångsrika svenska crowdfundingprojektet genom tiderna.

Andraplatsen innehas av bolaget Earin, som även det tillverkar trådlösa hörlurar. Bolaget samlade in 972,594 brittiska pund i juli 2014, vilket motsvarar drygt 11 miljoner svenska kroonor omräknat enligt dåvarande växelkurs.

Det uppmärksammade kameraprojektet Narrative fick in motsvarande 4,5 miljoner kronor, medans medieprojektet Blank Spot Project fick nöja sig med drygt 1,1 miljoner kronor.

“Det känns lite overkligt. Man fattar inte riktigt. Man är uppe i sitt och det finns så mycket att göra hela tiden, man försöker hinna med så gott det går och bara kör”, säger Vahid Toosi till Di Digital.

Närmast väntar utmaningen att få ut de drygt 15 000 förbeställda exemplaren till kunderna.

“Vi har inte sagt när i november, men vi har sagt att vi skickar ut dem i november. Vi hoppas på att kunna hålla det. Om vi håller schemat så blir det november, kanske i början av december”, säger Vahid Toosi.

Framgången på Kickstarter har fått bolaget att justera sina framtidsmål efter de nya förutsättningarna. Planerna på försäljning i fysiska butiker har skrinlagts tills vidare.

“Prognosen var att sälja 10 000 lurar det första året. Nu har vi sålt 15 000 den första månaden. Det gör att man får en annan typ av utmaningar. Vi kommer att hålla oss väldigt mycket online. Vi kommer inte att ligga på de här klassiska lågprishyllorna där man brukar hitta hörlurar”, fortsätter Vahid Toosi. 

Prognosen var att sälja 10 000 lurar det första året. Nu har vi sålt 15 000 den första månaden. 

Bolaget har ännu inte täckt upp utvecklingskostnaderna för Pugz-hörlurarna, men enligt Vahid Toosi har bolaget en god vinstmarginal på varje par hörlurar man säljer.

“Vi har andra produkter i portföljen som vi skulle vilja lansera. Men innan vi gjort ett riktigt bra jobb med de här så kommer vi inte att släppa något nytt. Vi har lovat oss själva att fokusera på att det här blir bra och säljbart först”, säger Vahid Toosi.

p><strong>Lyssna på: Veckans Digitalpodden om Skarp och Crowdfundingmarknadens utmaningar</strong></p>
<p class="dc-resource dc-provider-iframe  dc-width-540 dc-height-540">http://embed.acast.com/digitalpodden/trustbuddy-harvan-recordedfutureochdrommenomenlaserhyvel</p>
<p>Du hittar även Digitalpodden på <a href="http://www.acast.com/digitalpodden">Acast</a>&nbsp;och direkt i <a href="https://itunes.apple.com/se/podcast/digitalpodden/id723620047?mt=2">iTunes</a>.&nbsp;</p>

Lyssna på: Veckans Digitalpodden om Kickstarterbluffar och crowdfundingens utmaningar:

http://embed.acast.com/digitalpodden/trustbuddy-harvan-recordedfutureochdrommenomenlaserhyvel

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera