Hoppa till innehållet

Qapital fyller kassan och släpper eget betalkort

Den svenska mobiltjänsten Qapital tar in ytterligare 12 miljoner kronor i finansiering från bland andra Northzone och privata affärsänglar. Innan årsskiftet planerar bolaget att släppa ett eget betalkort, säger grundaren George Friedman till Di Digital.

I våras bestämde sig svenskgrundade Qapital, som utvecklar en mobiltjänst som ska hjälpa privatkunder att spara pengar, för att lämna sin hemmamarknad. Istället tog grundarna sikte på en lansering USA.

“Det var segt att få till de samarbeten vi behövde i Sverige. I USA är det enklare att komma ut på marknaden och vi får bättre respons från bankerna”, säger grundaren George Friedman.

Nu, med drygt 11 000 amerikanska kunder och ett samarbetsavtal med Lincoln Savings Bank i bagaget, samlar Qapital in pengar till en andra finansieringsrunda. Drygt 12 miljoner kronor behövs, säger George Friedman, vilket är ungefär lika mycket pengar som Qapital tog in i fjol.

Svenska Northzone har  skjutit till ytterligare 5 miljoner kronor. Dessutom har affärsänglarna Alex Zubillaga och Dan Ariely, till vardags professor i psykologi och ‘behavioural economics’ samt kolumnist i tidningen Wall Street Journal, valt att investera i bolaget.

Dan Ariely kommer även att ta plats i Qapitals styrelse och vara delaktig i bolagets produktutveckling.  

“Han är otroligt duktig på att bena ur svåra, beteendevetenskapliga frågor till enkla, pedadogiska features. Dessutom ger han oss en stor trovärdighet här borta. Som svenskt bolag måste man verkligen armbåga sig fram för att få uppmärksamhet i USA,” säger George Friedman.

Som svenskt bolag måste man verkligen armbåga sig fram för att få uppmärksamhet i USA.

I USA har bolaget fått till en mer djuplodande integration i bankernas system än vad som hade varit möjligt i Sverige, säger George Friedman. I Qapital-appen finns bland annat en funktion som automatiskt “rundar av” köp och flyttar mellanskillnaden till användarens sparkonto.

“Det är den mest populära funktionen. Vi rundar upp en dollar eller två till exempel varje gång du köper en kaffe, och flyttar det till ett sparmål som kan vara en resa till Paris eller något liknande”, säger George Friedman.

Sedan lanseringen i maj har Qapitals app samlat ihop drygt 11 000 registrerade användare i USA.

“Det är en okej siffra. Vi växer snabbt men det är fortfarande från väldigt små tal. Men man ska komma ihåg att vi integrerar mycket djupare än många andra sparappar. Det gör att våra kunder potentiellt är mer värdefulla”, fortsätter George Friedman.

Nästa steg i bolagets plan är att lansera ett eget betalkort, vilket också ska ge Qapital en första stabil intäktsström. Lanseringen är planerad till i december i år, i samarbete med kortjätten Visa.

“Vi blir som vilken kortutfärdare som helst, vilket ger oss en del av transaktionsavgiften”, säger George Friedman.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera