Hoppa till innehållet

Qliktech-profil går in i svenska Quinyx

Svenska Quinyx, som utvecklat en molntjänst för schemaläggning, tar in 20 miljoner kronor i ny finansiering. Samtidigt kliver Qliktechs tidigare försäljningschef Magnus Lindhe in i styrelsen.

Erik Fjellborg grundade Quinyx efter ett sommarjobb på McDonalds.
Erik Fjellborg grundade Quinyx efter ett sommarjobb på McDonalds.

Erik Fjellborg grundade Quinyx år 2005. Inspirationen kom från ett sommarjobb på McDonalds.

“Jag insåg att man hade ett jätteproblem med schemaläggning. Idén var att bygga ett webbaserat system som kunde göra det lättare för anställda och arbetsgivare på personalintensiva bolag”, säger han.

Tio år senare driver han ett bolag med 100 anställda och en omsättningsprognos för 2015 på närmare 80 miljoner. Förutom McDonalds – som varit med sedan starten – kan han nu räkna storbolag som Ica, Sats-kedjan och Burger King som kunder.

För ett år sedan tog bolaget in 95 miljoner kronor i finansiering från Alfven & Didriksson. Nu fylls kassan på med ytterligare 20 miljoner kronor. 15 av dem kommer från riskkapitalbolaget Zobito, som drivs av det svenskgrundade teknikbolaget Qliktechs tidigare ledningsgrupp. Samtidigt skjuter de nuvarande ägarna till ytterligare 5 miljoner kronor.

I samband med investeringen kliver även Magnus Lindhe, partner på Zobito och tidigare försäljningschef på Qliktech, in i Quinyx styrelse.

“Det är han som är bakgrunden till hela investeringsrundan skulle jag säga. Vi ville ha in Magnus Lindhe i styrelsen. Han har byggt ett av de mest framgångsrika b2b-bolagen i norden”, säger Erik Fjellborg.

Quinyx system är helt molnbaserat och bolaget tar betalt per användare och månad. I fjol omsatte bolaget 53 miljoner kronor med en förlust på 11 miljoner kronor. I år räknar Erik Fjellborg med en omsättning på nära 80 miljoner kronor.

“Men vi kommer att visa röda siffror även i år. Vi investerar i vår expansion”, säger han.

Utöver Sverige, Norge och Danmark har Quinyx även kontor i Storbritannien och, sedan i våras, i Finland.

“Vi kikar på Tyskland och USA som nästa steg”, säger Erik Fjellborg.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera