Marcus Lindqvist har lång erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom IT och e-handel. Han kommer närmast från rollen som Sverigechef inom business2business på Dustin.
"Det ska bli otroligt spännande att anta rollen som koncernchef. Qliro Group har en fantastisk position i Norden med starka marknadspositioner och jag är övertygad om att det går att utveckla gruppen och ta den till nya nivåer", säger Marcus Lindqvist.
Samtidigt som marknaden för e-handel fortsätter att växa starkt så har Qliro det tufft. Bolaget som kontrollerar sajter som Nelly.com, Cdon.com, Tretti.se och Gymgrossisten har tappat 42 procent i börsvärde under 2015. Tillväxttakten har fallit tillbaka samtidigt som bland annat lagerproblem inneburit att rörelseresultatet i fjol blev minus 122 Mkr.
"Jag har stor respekt för det fantastiska jobb som Paul (Fischbein) och dotterbolagscheferna gör. Med den positionen bolagen har i dag går det att utveckla koncernen. Det är det jag alltid arbetat med, att förvalta och förädla", säger Marcus Lindqvist.
Marcus Lindqvist räknar med att transformationen till ökad ehandel kommer att fortsätta men har utöver det ingen specifik syn på Qliros verksamhet.
"Nej, jag vill inte uttala mig om något som kan ses som guidning för bolaget. Konsumentmarknaden är också ett nytt område för mig", säger han.
Marcus Lindqvist tillträder som vd och koncernchef för Qliro först efter sommaren.
Kommer du att förbereda dig i ett halvår nu?
"Nej, det gör man inte. Jag jobbar på för fullt inom Dustin och har mängder av saker att bli klar med. Förberedelsen är mest mental".
Lars-Johan Jarnheimer, styrelseordförande i Qliro Group, skriver i ett pressmeddelande att styrelsen är mycket nöjda med att kunna presentera Marcus Lindqvist som ny VD och koncernchef.
"Marcus är en erfaren ledare som har gjort ett imponerande arbete på Dustin, genom ett stort mått av sälj- och marknadsföringsfokus", skriver han.