Hoppa till innehållet

Quizkampen-gänget toppar USA-listorna med nytt frågespel

Quizkampen-miljonärerna har gjort det igen. Bolagets andra spel, Pixduel är just nu USA:s mest populära frågespel och får just nu 100 000 nya användare om dagen.

Quizbröder. FEO Medias grundare från vänster: bröderna Robert och Henrik Willstedt och bröderna Olle och Kalle Landin.
Quizbröder. FEO Medias grundare från vänster: bröderna Robert och Henrik Willstedt och bröderna Olle och Kalle Landin.Foto: FEO Media

King och Mojang är inte de enda svenska spelbolag som lyckas åstadkomma häpnadsväckande marginaler i mobilen. Stockholmsbaserade FEO Media, bolaget bakom succéspelet Quizkampen, omsatte drygt 92 mkr i fjol. Och vinsten låg på hela 44,8 mkr.

Även 2015 ser ut att bli ett fantastiskt år för bolaget.

”Jag tror både omsättning och vinst blir högre i år. Vi har ju flera nya intäktskällor”, säger Robert Willstedt, vd och en av de fyra grundarna bakom FEO Media.

Jag tror Pixduel kan bli lika stort som Quizkampen.

Bolaget startades 2012 och var länge synonymt med mobilspelet Quizkampen som lockat drygt 60 miljoner användare. Quizkampen är gratis, men bolaget tjänar enorma summor på försäljning inom appen, samt på reklam.

Quizkampen finns i 22 länder, varav Indonesien är den senaste framgången.

Bäst har det dock gått i Tyskland som står för hälften av Quizkampens intäkter. Där har spelet, som kallas Quizduell, blivit ett interaktivt tv-program i ARD1, Tysklands svar på SVT1. FEO Media har licensierat en reklamfri version av appen till kanalen för en mindre summa, men uppmärksamheten har bidragit till att Quizkampen har närmare 26 miljoner användare i landet.

”Säsong tre sändes live varje dag under hösten i 45 avsnitt. Många gånger hade vi mer än 2 miljoner tittare”, säger Robert Willstedt, som utgår ifrån att även en fjärde säsong blir av.

Han tillägger att tv-versionen av Quizkampen kan spridas till andra länder.

”Det är tv-bolaget ITV Nordic som ansvarar för att sälja in det på nya marknader. Det har tidigare varit aktuellt med Frankrike”, säger han.

Läs mer: Tv-succé i Tyskland ger klirr i kassan

Störst förhoppningar knyter han dock till bolagets nya spel Pixduel. Precis som med Quizkampen går spelet ut på att utmana vänner och främlingar i en quiztävling med sex rundor och tre frågor per runda. Enda skillnaden är att Pixduels frågor är bildbaserade och främst riktar sig mot en amerikansk publik.

Spelet lanserades i september och har redan lockat 1,5 miljoner användare. Just nu toppar Pixduel App Annies ranking av de mest populära triviaspelen för Iphone i USA, i gratiskategorin. Pixduel är nummer 29 på samma lista, alla kategorier.

”Det har tagit fart ordentligt på senaste. Vi får cirka 100 000 nya användare varje dag nu”, säger Robert Willstedt.

Kan Pixduel bli lika stort som Quizkampen?

”Jag tror det kan bli lika stort. Vi kommer kunna få tiotals miljoner användare i alla fall. Men appen är minst dubbelt så lönsam per användare eftersom den tar sikte på USA där både reklamintäkterna och betalningsviljan är högre.”

Vad blir nästa spel, efter Pixduel?

”Vi har ett tredje spel som vi arbetat mycket med och som blir något helt nytt. Jag vill inte säga för mycket, men det ska förhoppningsvis släppas i januari. Det bygger mer på ord än trivia.”

FEO Media har drygt 50 anställda på kontoret på Åsögatan på Södermalm i Stockholm. Bolaget ägs fortfarande av de fyra grundarna: bröderna Robert och Henrik Willstedt, samt bröderna Olle och Kalle Landin.

”Vi har fått propåer från riskkapitalister och mäklare, men än så länge vill vi fortsätta att utveckla detta på egen hand”, säger Robert Willstedt.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera