King och Mojang är inte de enda svenska spelbolag som lyckas åstadkomma häpnadsväckande marginaler i mobilen. Stockholmsbaserade FEO Media, bolaget bakom succéspelet Quizkampen, omsatte drygt 92 mkr i fjol. Och vinsten låg på hela 44,8 mkr.
Även 2015 ser ut att bli ett fantastiskt år för bolaget.
”Jag tror både omsättning och vinst blir högre i år. Vi har ju flera nya intäktskällor”, säger Robert Willstedt, vd och en av de fyra grundarna bakom FEO Media.
Jag tror Pixduel kan bli lika stort som Quizkampen.
Bolaget startades 2012 och var länge synonymt med mobilspelet Quizkampen som lockat drygt 60 miljoner användare. Quizkampen är gratis, men bolaget tjänar enorma summor på försäljning inom appen, samt på reklam.
Quizkampen finns i 22 länder, varav Indonesien är den senaste framgången.
Bäst har det dock gått i Tyskland som står för hälften av Quizkampens intäkter. Där har spelet, som kallas Quizduell, blivit ett interaktivt tv-program i ARD1, Tysklands svar på SVT1. FEO Media har licensierat en reklamfri version av appen till kanalen för en mindre summa, men uppmärksamheten har bidragit till att Quizkampen har närmare 26 miljoner användare i landet.
”Säsong tre sändes live varje dag under hösten i 45 avsnitt. Många gånger hade vi mer än 2 miljoner tittare”, säger Robert Willstedt, som utgår ifrån att även en fjärde säsong blir av.
Han tillägger att tv-versionen av Quizkampen kan spridas till andra länder.
”Det är tv-bolaget ITV Nordic som ansvarar för att sälja in det på nya marknader. Det har tidigare varit aktuellt med Frankrike”, säger han.
Läs mer: Tv-succé i Tyskland ger klirr i kassan
Störst förhoppningar knyter han dock till bolagets nya spel Pixduel. Precis som med Quizkampen går spelet ut på att utmana vänner och främlingar i en quiztävling med sex rundor och tre frågor per runda. Enda skillnaden är att Pixduels frågor är bildbaserade och främst riktar sig mot en amerikansk publik.
Spelet lanserades i september och har redan lockat 1,5 miljoner användare. Just nu toppar Pixduel App Annies ranking av de mest populära triviaspelen för Iphone i USA, i gratiskategorin. Pixduel är nummer 29 på samma lista, alla kategorier.
”Det har tagit fart ordentligt på senaste. Vi får cirka 100 000 nya användare varje dag nu”, säger Robert Willstedt.
Kan Pixduel bli lika stort som Quizkampen?
”Jag tror det kan bli lika stort. Vi kommer kunna få tiotals miljoner användare i alla fall. Men appen är minst dubbelt så lönsam per användare eftersom den tar sikte på USA där både reklamintäkterna och betalningsviljan är högre.”
Vad blir nästa spel, efter Pixduel?
”Vi har ett tredje spel som vi arbetat mycket med och som blir något helt nytt. Jag vill inte säga för mycket, men det ska förhoppningsvis släppas i januari. Det bygger mer på ord än trivia.”
FEO Media har drygt 50 anställda på kontoret på Åsögatan på Södermalm i Stockholm. Bolaget ägs fortfarande av de fyra grundarna: bröderna Robert och Henrik Willstedt, samt bröderna Olle och Kalle Landin.
”Vi har fått propåer från riskkapitalister och mäklare, men än så länge vill vi fortsätta att utveckla detta på egen hand”, säger Robert Willstedt.