Hoppa till innehållet

Quizkampen-grundaren om försäljningen: ”Vi ville olika saker”

Fyra barndomsvänner och bolagsgrundare går skilda vägar i karriären när spelutvecklaren Mag köper FEO Media. ”Vi kanske jobbar ihop igen, men inte nu direkt”, säger Robert Willstedt, medgrundare på bolaget bakom succéspelet Quizkampen.

Quizbröder. Från vänster, grundarna av FEO Media: Kalle Landin, Olle Landin, Henrik Willstedt och Robert Willstedt.
Quizbröder. Från vänster, grundarna av FEO Media: Kalle Landin, Olle Landin, Henrik Willstedt och Robert Willstedt.Foto: Filip Erlind

Under torsdagen blev affären klar. Spelutvecklaren Mag Interactive, känt för mobilspel som Ruzzle och Wordbrain, köper konkurrenten FEO Media, med succéspelet Quizkampen för en hemlig summa pengar. Bolaget blir därmed en av världens ledande inom ordspel och frågesport i mobilen. 

Läs mer: Ruzzle-utvecklaren Mag köper Quizkampens FEO Media

FEO Medias grundare - bröderna Robert och Henrik Willstedt samt bröderna Olle och Kalle Landin - har aldrig tagit in riskkapital och har ägt hela bolaget själva i lika delar. FEO Media har varit en vinstmaskin sedan år ett. Totalt har man håvat in 125 miljoner kronor i ren vinst sedan starten. Men i samband med affären har samtliga fyra grundare dock beslutat att lämna bolaget.

Vi har inte varit samsynta i hur vi skulle ta bolaget vidare.

”Vi är inte ovänner, men vi har inte varit samsynta i hur vi skulle ta bolaget vidare. Att starta bolag med kompisar kan fungera väldigt bra, väldigt länge. Men nu är bolaget av en stolek som kräver en annan struktur. Vi behöver en ny styrning och där är Mag bättre än vi”, säger FEO:s medgrundare och tidigare vd Robert Willstedt i en öppenhjärtig intervju med Di Digital.

Beskedet om uppköpet rörde om ordentligt på FEO Medias Stockholmskontor, med 40 medarbetare, under torsdagen.

”Ja, de var överraskade. Men vi har pratat med alla anställda i mindre grupper. Reaktionerna är blandade. Men alla verkar förstå att detta är rätt väg att gå”, säger Robert Willstedt.

Våra föräldrar kände varandra, så det var nästan som att vi var släkt.

Han har själv blandade känslor. Å ena sidan tycker han att Mag Interactive, med sina ordspelssuccéer Ruzzle, Wordbrain och Wordalot, är ett perfekt hem för det bolag han och de andra ägnat 5-6 år åt att bygga upp. Samtidigt känns det tungt att kliva av.

Foto: Foto: FEO Media
FEO Medias grundare: bröderna Robert och Henrik Willstedt samt bröderna Olle och Kalle Landin.

”Intellektuellt känns rätt på alla sätt, men det är svårt att skiljas från ett projekt och från medarbetare man jobbat med så länge”, säger han.

FEO Media grundades av fyra barndomsvänner som växte upp ihop utanför Göteborg. Bröderna Robert och Henrik Willstedt var från Kungsbacka. Och bröderna Olle och Kalle Landin växte upp i Väröbacka.

Vi har haft mycket att glädjas åt under dessa år.

”Våra föräldrar kände varandra, så det var nästan som att vi var släkt”, minns Robert Willstedt.

Han var samma ålder som Kalle Landin och de två spelade bland annat i ett metallband som hette Moonlight Agony ihop. Henke och Olle var lillbröderna som programmerade dataspel.

Alla var i 20-årsåldern då de grundade FEO Media 2012. Quizkampen lanserades samma år och klättrade på ett par veckor till första plats på App Store i Sverige. Sedan har framgångarna avlöst varandra i takt med att man lanserat olika versioner av Quizkampen i land efter land.

”Vi har haft mycket att glädjas åt under dessa år. Men bästa minnet måste nog vara när tv-showen Quizduel blev verklighet i Tyskland. Att nå flera miljoner tyska tittade på något baserat på vår app var ett kvitto på hur starkt vårt varumärke hade blivit”, säger Robert Willstedt.

Bästa året var 2015 då man omsatte 126 Mkr och hade en vinst på hela 53,7 Mkr. I fjol backade omsättningen dock till 91 Mkr och vinsten föll till 23,5 Mkr.

Nu är det dock dags för bröderna och vännerna att gå vidare på var sitt håll i karriären. 

”Vi behöver andas ut ta det lugnt ett tag. Det har varit högt tempo fram till nu så vi vill landa i detta. Vi kanske jobbar ihop igen, men inte nu direkt”, säger Robert Willstedt.

För egen del har han visserligen redan ett nytt spelbolag på gång. 

”Jag har ett litet bolag som ska göra retro ”action arcade”-spel för mobilen. Det heter Ride & Crash och startades för ett halvår sedan. Men det är bara jag, än så länge, och det dröjer nog ett tag innan vi släpper vårt första spel”, säger han.

Mer faka och siffror om FEO Media och Mag Interactive på databasen Nordic Tech List.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera