Hoppa till innehållet

Quizkampen-grundarna gör superresultat – sneglar på börsen

Quizkampen-grundarna redovisar ytterligare ett kanonår. Rörelseresultatet för 2015 hamnade på 68,5 Mkr. Nu släpper bolaget ett nytt spel anpassat för företag – och öppnar för en börsnotering.

Quizbröder. FEO Medias grundare från vänster: bröderna Robert och Henrik Willstedt och bröderna Olle och Kalle Landin.
Quizbröder. FEO Medias grundare från vänster: bröderna Robert och Henrik Willstedt och bröderna Olle och Kalle Landin.Foto: FEO Media

Frågesport har lett till klirr i kassan för Quizkampen-miljonärerna. Stockholmsbaserade FEO Media, bolaget bakom både den titeln och spelet Pixduel, omsatte 126 Mkr under 2015. Rörelseresultatet blev 68,5 Mkr.

Bolaget startades 2012 och var länge synonymt med mobilspelet Quizkampen som lockat drygt 70 miljoner användare. Quizkampen är gratis, men bolaget tjänar enorma summor på försäljning inom appen och på reklam.

Även FEO Medias andra spel Pixduel är gratis och går ut på att utmana vänner och främlingar i en quiztävling med sex rundor och tre frågor per runda. Enda skillnaden är att Pixduels frågor är bildbaserade och främst riktar sig mot en amerikansk publik och brittisk.

Läs mer: Quizkampen-gänget toppar USA-listorna med nytt frågespel

Pixduel lanserades i september i fjol och har nu 6,4 miljoner användare, med en majoritet i USA. Pixduel har även lanserats i Storbritannien där de nu 1,4 miljoner användare. Bolaget har nu planer på att lansera Pixduel i andra länder, framför allt i Australien.

”Vi kan inte bara ta datan och översätta den. Om vi skulle lansera i Ryssland skulle bara två procent av innehållet som vi använder i USA fungera där. Det är som när vi lanserade Quizkampen så hade vi ett innehåll som fungerade speciellt för Sverige. Det måste lokal förankring”, säger Robert Willstedt, vd och en av de fyra grundarna bakom FEO Media.

Bolaget planerar nu att lansera ett nytt spel före sommaren. Den nya titeln ska heta Quizkampen på jobbet, eller Quizclash Enterprise på engelskspråkiga marknader. Tanken är att spelet ska vara ett verktyg för bolag som vill utbilda sin personal. Trenden att använda spel i nyttosyfte kallas ofta för "gamification".

FEO Media riktar in sig på större företag där anställda kan tävla mot varandra i frågor som rör arbetet, bland annat arbetskulturen. Men Quizkampen ska fortfarande vara roligt.

”Det är ett spel och det ska fortfarande vara kul. Det ska inte kännas som att det är jobb”, säger Frits Timmermans, produktmanager på FEO Media.

Intäkterna från Quizkampen kommer inte från reklam som tidigare spel utan från bolagen som betalar för tjänsten. Enligt Robert Willstedt är satsningen på Quizkampen för företag ett sätt att bredda sig inför en potentiell börsnotering. 

”Att bara ha mobilspel kan ses som osäkert vid en börsnotering”, säger Robert Willstedt.

Finns det planer på att börsnotera FEO Media?

”Det är en möjlighet framöver”, säger han.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera