Hoppa till innehållet

Quizkampen-grundarna gör superresultat – sneglar på börsen

Quizkampen-grundarna redovisar ytterligare ett kanonår. Rörelseresultatet för 2015 hamnade på 68,5 Mkr. Nu släpper bolaget ett nytt spel anpassat för företag – och öppnar för en börsnotering.

Quizbröder. FEO Medias grundare från vänster: bröderna Robert och Henrik Willstedt och bröderna Olle och Kalle Landin.
Quizbröder. FEO Medias grundare från vänster: bröderna Robert och Henrik Willstedt och bröderna Olle och Kalle Landin.Foto: FEO Media

Frågesport har lett till klirr i kassan för Quizkampen-miljonärerna. Stockholmsbaserade FEO Media, bolaget bakom både den titeln och spelet Pixduel, omsatte 126 Mkr under 2015. Rörelseresultatet blev 68,5 Mkr.

Bolaget startades 2012 och var länge synonymt med mobilspelet Quizkampen som lockat drygt 70 miljoner användare. Quizkampen är gratis, men bolaget tjänar enorma summor på försäljning inom appen och på reklam.

Även FEO Medias andra spel Pixduel är gratis och går ut på att utmana vänner och främlingar i en quiztävling med sex rundor och tre frågor per runda. Enda skillnaden är att Pixduels frågor är bildbaserade och främst riktar sig mot en amerikansk publik och brittisk.

Läs mer: Quizkampen-gänget toppar USA-listorna med nytt frågespel

Pixduel lanserades i september i fjol och har nu 6,4 miljoner användare, med en majoritet i USA. Pixduel har även lanserats i Storbritannien där de nu 1,4 miljoner användare. Bolaget har nu planer på att lansera Pixduel i andra länder, framför allt i Australien.

”Vi kan inte bara ta datan och översätta den. Om vi skulle lansera i Ryssland skulle bara två procent av innehållet som vi använder i USA fungera där. Det är som när vi lanserade Quizkampen så hade vi ett innehåll som fungerade speciellt för Sverige. Det måste lokal förankring”, säger Robert Willstedt, vd och en av de fyra grundarna bakom FEO Media.

Bolaget planerar nu att lansera ett nytt spel före sommaren. Den nya titeln ska heta Quizkampen på jobbet, eller Quizclash Enterprise på engelskspråkiga marknader. Tanken är att spelet ska vara ett verktyg för bolag som vill utbilda sin personal. Trenden att använda spel i nyttosyfte kallas ofta för "gamification".

FEO Media riktar in sig på större företag där anställda kan tävla mot varandra i frågor som rör arbetet, bland annat arbetskulturen. Men Quizkampen ska fortfarande vara roligt.

”Det är ett spel och det ska fortfarande vara kul. Det ska inte kännas som att det är jobb”, säger Frits Timmermans, produktmanager på FEO Media.

Intäkterna från Quizkampen kommer inte från reklam som tidigare spel utan från bolagen som betalar för tjänsten. Enligt Robert Willstedt är satsningen på Quizkampen för företag ett sätt att bredda sig inför en potentiell börsnotering. 

”Att bara ha mobilspel kan ses som osäkert vid en börsnotering”, säger Robert Willstedt.

Finns det planer på att börsnotera FEO Media?

”Det är en möjlighet framöver”, säger han.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera