Frågesport har lett till klirr i kassan för Quizkampen-miljonärerna. Stockholmsbaserade FEO Media, bolaget bakom både den titeln och spelet Pixduel, omsatte 126 Mkr under 2015. Rörelseresultatet blev 68,5 Mkr.
Bolaget startades 2012 och var länge synonymt med mobilspelet Quizkampen som lockat drygt 70 miljoner användare. Quizkampen är gratis, men bolaget tjänar enorma summor på försäljning inom appen och på reklam.
Även FEO Medias andra spel Pixduel är gratis och går ut på att utmana vänner och främlingar i en quiztävling med sex rundor och tre frågor per runda. Enda skillnaden är att Pixduels frågor är bildbaserade och främst riktar sig mot en amerikansk publik och brittisk.
Läs mer: Quizkampen-gänget toppar USA-listorna med nytt frågespel
Pixduel lanserades i september i fjol och har nu 6,4 miljoner användare, med en majoritet i USA. Pixduel har även lanserats i Storbritannien där de nu 1,4 miljoner användare. Bolaget har nu planer på att lansera Pixduel i andra länder, framför allt i Australien.
”Vi kan inte bara ta datan och översätta den. Om vi skulle lansera i Ryssland skulle bara två procent av innehållet som vi använder i USA fungera där. Det är som när vi lanserade Quizkampen så hade vi ett innehåll som fungerade speciellt för Sverige. Det måste lokal förankring”, säger Robert Willstedt, vd och en av de fyra grundarna bakom FEO Media.
Bolaget planerar nu att lansera ett nytt spel före sommaren. Den nya titeln ska heta Quizkampen på jobbet, eller Quizclash Enterprise på engelskspråkiga marknader. Tanken är att spelet ska vara ett verktyg för bolag som vill utbilda sin personal. Trenden att använda spel i nyttosyfte kallas ofta för "gamification".
FEO Media riktar in sig på större företag där anställda kan tävla mot varandra i frågor som rör arbetet, bland annat arbetskulturen. Men Quizkampen ska fortfarande vara roligt.
”Det är ett spel och det ska fortfarande vara kul. Det ska inte kännas som att det är jobb”, säger Frits Timmermans, produktmanager på FEO Media.
Intäkterna från Quizkampen kommer inte från reklam som tidigare spel utan från bolagen som betalar för tjänsten. Enligt Robert Willstedt är satsningen på Quizkampen för företag ett sätt att bredda sig inför en potentiell börsnotering.
”Att bara ha mobilspel kan ses som osäkert vid en börsnotering”, säger Robert Willstedt.
Finns det planer på att börsnotera FEO Media?
”Det är en möjlighet framöver”, säger han.