Hoppa till innehållet

Rakettillväxt för uthyrningssajten Renthia

Bostadssajten Renthia nära på sjufaldigar sin omsättning i år jämfört med i fjol. Och 2017 blir det vinst, lovar grundaren och vd:n Marcus Björke.

Marcus Björke, vd på Renthia.
Marcus Björke, vd på Renthia.Bild: Pressbild

Renthia (NTL) grundades i maj förra året av Marcus Björke och Stefano Scardia. Affärsidén är att hjälpa andrahandsuthyrare med hela kedjan, från lägenhetsvisning till kontraktskrivning och hyresinbetalning.

Kunderna har inte uteblivit. I fjol omsatte Renthia 1,2 miljoner kronor och i år räknar bolaget med att omsättningen landar på 8 Mkr. Marcus Björke menar att bristen på konkurrens ligger bakom den kraftiga ökningen. 

”Det finns ingen aktör som jobbar med helhetslösningar när det gäller andrahandsuthyrning. Vi har på ett digitalt sätt genomfört en enkel och skalbar idé. Därför har vi kunnat expandera så kraftigt”, säger han.

Nästa år räknar bolaget med att gå med vinst för första gången. Enligt Marcus Björke kommer marginalen att ligga på runt 7 procent.

”Trots att vi expanderar kraftigt kommer den operativa kostnaden att ligga ganska platt, oavsett om vi hjälper till med 100 eller 300 bostäder. Därför är det ganska lätt att se att vi kommer att göra vinst nästa år.”

Renthia är dock inte ensamma om att ha uppmärksammat behovet av smarta lösningar för andrahandsuthyrare. Bland konkurrenterna kan de svenska startupbolagen Qasa (NTL) och Samtrygg nämnas.

Läs mer: Här är startupbolagen som ska rädda bostadsmarknaden

Men enligt Marcus Björke har Renthia kommit längre än konkurrenterna. Sedan september i år finns Renthias tjänst också i Amsterdam, framhåller han.

Nästa år hoppas bolaget omsätta 25 Mkr på den svenska marknaden och 10–15 Mkr på den holländska. Renthia planerar också att etablera sig i ytterligare två till tre länder under sommaren 2017. Men vilka länder och städer det blir är ännu inte klartlagt.

”Vi tittar på statistisk över var människor rör sig mest. I Amsterdam ser man att människor flyttar runt väldigt mycket. Men det kan till exempel bli Berlin eller Warszawa. Vi fokuserar mycket på städer i norra Europa”, säger Marcus Björke. 

I december förra året gick affärsänglarna Fredrik Månsson och Patrick Salén, som båda sitter i utbildningsbolaget Hyper Islands (NTL) styrelse, samt finansmannen Harald Kjessler in med sammanlagt 2 Mkr i bolaget. Marcus Björke håller dörren öppen för att ta in mer kapital.

”Det blir en diskussion om det nästa år i så fall. Men i dagsläget klarar vi oss på egen kassa”, säger han.

Läs mer: Uthyrningssajten Renthia tar in 2 miljoner i kapital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera