Hoppa till innehållet

Reapris när Bonnier sålde Toca Boca

När Bonnier sålde spelsuccén Toca Boca var det för en tredjedel av det pris som tidigare hade varit aktuellt, kan Di Digital avslöja. 

Bonnier sålde Toca Boca för betydligt mindre än tänkt.
Bonnier sålde Toca Boca för betydligt mindre än tänkt.Foto: Axel Öberg

I april sålde Bonnier apputvecklaren Toca Boca till kanadensiska Spinmaster för ett pris som ingen av parterna ville uppge.

Läs mer: Toca Bocas vd: ”Jag är lättad”

Toca Boca grundades 2010 och hade i våras nått fler än 140 miljoner nedladdningar med sina pedagogiska, lekfulla spel för barn mellan 2 och 9 år.

Redan i höstas kunde Di Digital avslöja att Bonnier, som också äger Dagens industri, hade för avsikt att sälja Toca Boca. Då uppgav källor inom riskkapitalvärlden att prislappen skulle hamna mellan 500 miljoner kronor och 1 miljard kronor.

I somras ska en prislapp på mellan 700 och 800 Mkr varit uppe för diskussion, enligt källor med insyn.

Prislappen blev klart lägre än så. Under 500 Mkr, enligt uppgifter till Di Digital efter försäljningen.

I själva verket såldes Toca Boca för 263 Mkr, alltså hälften av det som ska ha varit det lägst tänkbara priset när säljprocessen inleddes. Prislappen framgår av leksaksjätten Spinmasters rapport för årets andra kvartal.

Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon har uppgett att bolaget förde diskussioner med fler än 10 köpare under affärens gång.

I juni rapporterade Di Digital att Toca Boca drogs med förluster på nära 25 Mkr under 2015. Det efter att ha gått med 11 Mkr i vinst 2014.

Anledningen ska ha varit kraftiga investeringar i ”video och konsumentprodukter”, enligt vd:n Björn Jeffery.

Läs mer: Toca Boca gjorde jätteförlust inför försäljningen

I fjol ökade också Toca Bocas omsättning med nära 50 procent till 116 Mkr. Personalstyrkan i Toca Boca AB, bolaget som står för den största delen av koncernens intäkter, fördubblades i fjol, enligt årsredovisningen för 2015.

Det är sedan tidigare känt att Toca Boca har investerat i att bygga upp en egen filmstudio i New York, med avsikt att skapa en prenumererad videotjänst för barn.

Bolagets omställning har alltså hittills bekostats av den tidigare ägaren Bonnier, medan Spinmaster får chansen att kamma hem de vinster som eventuellt kommer att uppstå.

Di Digital har sökt Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon för en kommentar. 


Läs även:

Foto:

Historien om Toca Boca – Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg

Foto:

Analys: ”En affär där alla är vinnare – utom grundarna”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera