Hoppa till innehållet

Reapris när Soundcloud sålde aktier till Twitter

Spotify uppges vilja köpa Soundcloud. Men Soundclouds värdering är lägre än vad som hittills har framkommit, avslöjar Di Digital. Dessutom har Twitter fått köpa aktier i Soundcloud till reapris.

Soundclouds två grundare: Eric Wahlforss (tv) och Alexander Ljung.
Soundclouds två grundare: Eric Wahlforss (tv) och Alexander Ljung.

In English: Twitter bought 11 percent of Soundcloud at a bargain price

Musikjätten Spotify (NTL) uppges vilja köpa konkurrenten Soundcloud (NTL), ett av de största svenska startupbolagen med en miljardvärdering och 175 miljoner användare.

Soundclouds grundare har enligt Bloomberg begärt 8,6 miljarder kronor vid en försäljning. Det är högre än musiktjänstens senaste värdering, som enligt flera medier ska vara 6 miljarder kronor.

Läs mer: Soundcloud till salu – ägarna vill ha 1 miljard dollar

Men i själva verket är värderingen lägre än så, kan Di Digital avslöja.

Enligt handlingar som Di Digital har tagit del av värderades Soundcloud till 5,4 miljarder kronor när Twitters riskkapitalgren Twitter Ventures och en rad befintliga ägare tidigare i år investerade 825 miljoner kronor i bolaget.

Den senaste investeringen räcker inte ens särskilt långt.

Affärens storlek bekräftas av källor i riskkapitalbranschen och framgår i Soundclouds handlingar, trots att bolaget har valt att maskera själva aktiepriset i dokumenten.

Soundcloud bekräftar för Di Digital att Twitter samt en rad befintliga ägare investerade i tjänsten i våras men vill inte uppge hur stor finansieringsrundan var.

En talesperson för bolaget vill inte heller kommentera Di Digitals uppgifter gällande den lägre värderingen med hänvisning till att man inte ”spekulerar i värderingar”.

Den svenska musiktjänsten är ofta förtegen om sina finanser. När Di Digital intervjuade grundaren Eric Wahlforss (NTL) i vintras uppgav han att han inte var orolig för bolagets ekonomi men han ville i övrigt inte kommentera saken alls.

Läs mer: Soundcloud-grundaren talar ut: ”Har varit ett jäkla jobb”

Vilket pris som är aktuellt i förhandlingarna med Spotify har inte framkommit. Men den värdering på 5,4 miljarder kronor som Di Digital har kunnat avslöja är betydligt lägre än den, enligt medieuppgifter, önskade prislappen.

Soundclouds värdering är en knäckfråga i förhandlingarna, enligt analytikern Mark Mulligan, som bevakar musikindustrin.

”Jag tror att Soundcloud är för högt värderat för Spotify”, säger han.

Läs mer: Spotify vill köpa Soundcloud

Trots kapitalinjektionen på 825 Mkr är musiktjänsten pressad att få upp intäkterna via sin Spotify-utmanare Soundcloud Go.

”Deras kapitalförbränning ökar i takt. Den senaste investeringen räcker inte ens särskilt långt”, säger Mark Mulligan.

Dessutom kan Di Digital avslöja att Soundclouds aktiepris har sjunkit.

När Twitter Ventures investerade i tjänsten i år gjorde man det till ett 17 procent lägre aktiepris än det som var aktuellt vid Soundclouds föregående finansieringsrunda under hösten 2013. Till det lägre priset kunde Twitter knipa en aktiepost som motsvarar drygt 11 procent av Soundcloud.

Dessutom ska Twitters investering ha skett med kraftiga preferensvillkor, enligt uppgift till Di Digital.

Det ska enligt en källa röra sig om villkor som ger Twitter en avkastning på tre eller fyra gånger sin initiala investering om Soundcloud till exempel säljs eller börsnoteras. Villkoren har dock inte gått att bekräfta i handlingarna.

Läs mer: Sjunger Soundcloud på sista versen?

Det går att beskriva Twitters investering i Soundcloud som en nedåtrunda, där ett bolag tar in kapital till en lägre värdering än tidigare. Detta eftersom Soundclouds bolagsvärdering (med de nya pengarna inräknade) har stigit med mindre än den summa pengar som Twitter och de övriga ägarna gick in med.

Samtidigt vägs det lägre aktiepriset upp av ett högre totalt antal aktier som har tillkommit mellan de två finansieringsrundorna. Därmed resulterar det lägre aktiepriset ändå i en högre värdering.


Länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera