Rebtel startar om – ska bli ett Whatsapp för internationella samtal 

Energieffektivt med återvunnen värme SPONSRAT AV Coromatic

Bitcoinfloppen slår hårt mot Boden

”Project Klondike” – så övertalades investerarna att satsa i KNC Miner

Linas matkasse spränger miljardvallen – hungrar efter nya uppköp

Rebtel startar om – ska bli ett Whatsapp för internationella samtal 

Rebtels vd Magnus Larsson och marknadsdirektör Fredrik Wrahme.
Rebtels vd Magnus Larsson och marknadsdirektör Fredrik Wrahme. Foto: Rebtel
Med en ny app och en ny affärsmodell vill svenska Rebtel vända upp och ner på telekomindustrin – i alla fall hur vi ringer internationellt. 
Facebook
Twitter
E-post
Öka textstorlek

Rebel Calling är tjänsten som ska förändra hur vi ringer internationellt. Det är i alla fall Rebtels mål. Enligt vd Magnus Larsson, med en bakgrund som Sverigechef på Comviq, är ambitionen att bli det givna valet för internationella samtal, på samma vis som Whatsapp är i relation till traditionella sms. 

Den svenska telekomuppstickaren Rebtel grundades 2006 av Hjalmar Winbladh, nuvarande partner på EQT Ventures, och Jonas Lindroth. Bolaget har i flera år har varit en av de största spelarna inom ip-telefoni, efter jätten Skype, men såg under 2014 ett behov att ändra sin strategi. Rebel Calling är produkten av det förändringsarbetet.

Läs även: Rebtels hemliga plan – utmanar telekomjättarna

”Alla har upplevt problemet med gratistjänster som Whatsapp, Skype, Messenger och så vidare. Det funkar ibland men till och med i Sverige, där vi har världens bästa 4G-nät, funkar det inte hela tiden. Datauppkopplingen kan inte konkurrera med stabiliteten i traditionella mobilnät”, säger Magnus Larsson.

Vad Rebtel har är ett patent som ger bolaget möjlighet att nyttja befintliga lokala mobilnät för att koppla samman samtal från olika länder. Det gör att samtalskvalitén är densamma som när man gör ett lokalt samtal, dessutom krävs ingen internetuppkoppling, enligt vd:n.

Datauppkopplingen kan inte konkurrera med stabiliteten i traditionella mobilnät.

De flesta meddelandetjänster är gratis att använda. Rebel Calling kommer däremot att kosta en dollar i månaden, från och med årsskiftet. Dessutom måste både den som ringer och den som tar emot samtalet ha appen.

Även om gratistjänsterna inte alltid håller högsta samtalskvalitet så går den tekniska utvecklingen framåt och det finns inte mycket som pekar på att den kommer stanna upp.

Magnus Larsson är av en annan åsikt. Vi svenskar är bortskämda med datanät av en helt annan kvalitet än på många andra håll, menar han. Rebtels målgrupp finns till största del i andra länder. 

”De närmaste fem åren kommer vi inte ha den perfekta uppkopplingen. Det är lätt att som svensk tänka i de banorna. De facto är att de som ringer mest i världen är de som ringer till andra länder än Sverige”, säger han.

Enligt Magnus Larsson är branschen för internationella samtal värd cirka 80 miljarder dollar, motsvarande 680 miljarder kronor. Mängden internationella samtal kommer att växa med 25 procent de närmaste två till tre åren.

Gratistjänster som Skype tar en stor del av den marknaden, resten delas av mobiloperatörer och telefonkortsbolag. Rebtel, som uppger sig ha 25 miljoner kunder idag, ser stora möjligheter att växa.

”Vi släpper appen i 52 länder men USA är vårt fokus, både för att det är ett land byggt på minoriteter plus att landets storlek är fantastisk. Nu när vi släpper täcker vi 25 procent av världens befolkning, men vår ambition är att kunna erbjuda vår app till alla länder.”

Rebel Calling täcker 25 procent av världens befolkning.

Rebel Calling kommer att bland annat lanseras i Sydamerika. Bild: Rebtel. 

Men gratis är gott. Vill folk verkligen betala för bättre samtalskvalitet? Enligt Magnus Larsson finns det en marknad.

”Självklart behövs gratistjänster men de som ringer seriöst internationellt behöver stabiliteten i vanliga telefonsamtal. Det är den målgrupp vi riktar in oss på – de som har ett riktigt internationellt ringbeteende. Men vi tror också att vi kommer att kunna bredda vår kundbas med Rebel Calling”, säger han.

Under 2014 gjorde Rebtel, inklusive dotterbolaget Sinch, en omsättning på drygt 600 Mkr med en vinst på 13 Mkr. Magnus Larsson vill ännu inte avslöja någonting om resultatet för 2015. 

”2015 jobbade vi på att stabilisera Rebtel och bygga för framtiden. 2016 lanserar vi både vår nya produkt men även vår nya design och vårt nya varumärke. Vi ska förändra en industri därför ser vår nya logotyp ut som den gör – uppochnervänd.”

Facebook
Twitter
E-post