Hoppa till innehållet

Rebtels hemliga plan – utmanar telekomjättarna

Det har varit tyst från Rebtel i år. Men nu ska uppstickaren ta upp kampen mot telekomjättarna med en ny produkt.

Magnus Larsson och Fredrik Wrahme har plockats in för att förnya Rebtel.
Magnus Larsson och Fredrik Wrahme har plockats in för att förnya Rebtel.

Den svenska telekomuppstickaren Rebtel grundades 2006 av Hjalmar Winbladh och Jonas Lindroth. Bolaget som i flera år har varit den näst största spelaren inom ip-telefoni, efter Skype, hade en omsättning på drygt 600 Mkr i fjol. Trots sin omsättning blev vinsten enbart 13 Mkr. Enligt Magnus Larsson, som tog över vd-posten i januari, har Rebtel planat ut.

”Rebtel är relativt framgångsrik inom internationella samtal men vi ska ta det till nästa nivå. Vi ska bli bäst i världen på internationella samtal”, säger Magnus Larsson.

Själva grundförutsättningarna för Rebtel att växa har förändrats i och med teknikutvecklingen. Redan i början av 2014 insåg bolaget att det var tid att byta strategi. Och under det gångna året har förändringarna i företaget varit många.

Magnus Larsson var tidigare Sverigechef på Comviq men han är inte den enda som har lockats över till Rebtel i år. Även Fredrik Wrahme, som var en av huvudpersonerna bakom Tele2:s marknadsföringsplattform med fåret Frank, och flera andra från Tele2 har rekryterats till Rebtel. Allt som allt har närmare halva arbetsstyrkan på Rebtel bytts ut, uppger Magnus Larsson.

Om man ska bygga mot en ny framtid måste man ha viljan, rätt kompetens och drivet hos de som vill vara med på den resan”, säger Magnus Larsson.

Nyckelpersonerna på Rebtel har under 2015 varit hemlighetsfulla om planerna framåt men kan nu berätta att lanseringen av det nya Rebtel kommer att ske i början av 2016. 

”Vi gör om varumärket, vi gör om produkten och den kommersiella modellen – vi gör om allt”, säger Magnus Larsson.

Rebtel har stor konkurrens på området. Appar, telekomföretag och företag som säljer telefonkort finns alla med i kampen om marknadsandelar, men enligt Magnus Larsson är det ännu ingen som har lyckats. 

”Om man tittar på hur man kommunicerar internationellt så har WhatsApp redan knäckt sms, men det är ingen som har knäckt ett billigt och fungerande sätt att ringa internationellt. Man kan förvänta sig en app som man använder till det nästa år”, säger Magnus Larsson. 

Vad Rebtel ska erbjuda som är bättre än Skype, WhatsApps ringfunktion och alla andra konkurrenter är ännu oklart.

Rebtels avknoppning Sinch som startades våren 2014 erbjuder redan möjligheten att integrera röstsamtal, sms och meddelanden i andras appar. Även avstickaren Sendly är en produkt av Rebtel som kom 2013 för att göra det enkelt att ladda kontantkortet på sin släktings telefon i ett annat land. Vad det nya Rebtel än är så borde det vara något helt annat. Precis vad får vi vänta ytterligare ett par månader att få reda på.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera