Hoppa till innehållet

Rebtels hemliga plan – utmanar telekomjättarna

Det har varit tyst från Rebtel i år. Men nu ska uppstickaren ta upp kampen mot telekomjättarna med en ny produkt.

Magnus Larsson och Fredrik Wrahme har plockats in för att förnya Rebtel.
Magnus Larsson och Fredrik Wrahme har plockats in för att förnya Rebtel.

Den svenska telekomuppstickaren Rebtel grundades 2006 av Hjalmar Winbladh och Jonas Lindroth. Bolaget som i flera år har varit den näst största spelaren inom ip-telefoni, efter Skype, hade en omsättning på drygt 600 Mkr i fjol. Trots sin omsättning blev vinsten enbart 13 Mkr. Enligt Magnus Larsson, som tog över vd-posten i januari, har Rebtel planat ut.

”Rebtel är relativt framgångsrik inom internationella samtal men vi ska ta det till nästa nivå. Vi ska bli bäst i världen på internationella samtal”, säger Magnus Larsson.

Själva grundförutsättningarna för Rebtel att växa har förändrats i och med teknikutvecklingen. Redan i början av 2014 insåg bolaget att det var tid att byta strategi. Och under det gångna året har förändringarna i företaget varit många.

Magnus Larsson var tidigare Sverigechef på Comviq men han är inte den enda som har lockats över till Rebtel i år. Även Fredrik Wrahme, som var en av huvudpersonerna bakom Tele2:s marknadsföringsplattform med fåret Frank, och flera andra från Tele2 har rekryterats till Rebtel. Allt som allt har närmare halva arbetsstyrkan på Rebtel bytts ut, uppger Magnus Larsson.

Om man ska bygga mot en ny framtid måste man ha viljan, rätt kompetens och drivet hos de som vill vara med på den resan”, säger Magnus Larsson.

Nyckelpersonerna på Rebtel har under 2015 varit hemlighetsfulla om planerna framåt men kan nu berätta att lanseringen av det nya Rebtel kommer att ske i början av 2016. 

”Vi gör om varumärket, vi gör om produkten och den kommersiella modellen – vi gör om allt”, säger Magnus Larsson.

Rebtel har stor konkurrens på området. Appar, telekomföretag och företag som säljer telefonkort finns alla med i kampen om marknadsandelar, men enligt Magnus Larsson är det ännu ingen som har lyckats. 

”Om man tittar på hur man kommunicerar internationellt så har WhatsApp redan knäckt sms, men det är ingen som har knäckt ett billigt och fungerande sätt att ringa internationellt. Man kan förvänta sig en app som man använder till det nästa år”, säger Magnus Larsson. 

Vad Rebtel ska erbjuda som är bättre än Skype, WhatsApps ringfunktion och alla andra konkurrenter är ännu oklart.

Rebtels avknoppning Sinch som startades våren 2014 erbjuder redan möjligheten att integrera röstsamtal, sms och meddelanden i andras appar. Även avstickaren Sendly är en produkt av Rebtel som kom 2013 för att göra det enkelt att ladda kontantkortet på sin släktings telefon i ett annat land. Vad det nya Rebtel än är så borde det vara något helt annat. Precis vad får vi vänta ytterligare ett par månader att få reda på.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera