Hoppa till innehållet

Reddit stänger ner ytterligare rasistiska underforum

Under juli har Reddit genomgått flera uppskakande konflikter, i och med bland annat nedstängningen av ett antal kontroversiella underforum. I natt kom senaste tillslaget i administratörernas uppstädning.

Sidan som möter besökaren av Coontown.
Sidan som möter besökaren av Coontown.Foto: Skärmdump

CoonTown, WatchNiggersDie, bestofcoontown, koontown, CoonTownMods och CoonTownMeta.

Nej, det är inte en Pride-parad för sanslöst rasistisk hatslang, utan listan över de underforum som Reddit i natt stängde. För att förstå nivån de befinner sig på är viktigt att veta ”coon” är en synonym till n-ordet.

Det var i en post av Steve Huffman, företagets nya vd som den 10 juli ersatte den utskällda före detta vd:n Ellen Pao, som nyheten kom. I samband med att Huffman utlysta nya riktlinjer för Reddits användare berättade han att ett par underforum som bröt mot dessa riktlinjer skulle stängas av, och att andra skulle sättas i karantän.

LÄS MER: Hon sparkades – då utbröt kaos på Reddit

”Vår viktigaste policy har de senaste tio åren varit att tillåta allt möjligt, så länge det inte förhindrar andra från att avnjuta Reddit för vad det verkligen är: den bästa tänkbara platsen för att ha en bra diskussion”, skrev Huffman.

Karantän är ett nyinfört läge som enligt The Verge innebär att underforum kan förses med en varningsskylt för användarna, och att de inte längre inbringar Reddit någon vinst. Vilka de kvarvarande underforum som ska sättas i karantän är klargjordes inte av Huffman.

Avstängningen av Coontown och dess likar är som beslut betraktat nästan lika kontroversiellt som underforumen själva har varit. Reddit är ”fortfarande ett rövhål som tolererar och stödjer hat. De förbjuder bara sådant som ger dem dålig PR”, skriver till exempel en användare i det Reddit-kritiska underforumet ShitRedditSays. Flera andra användare undrar i sin tur varför ShitRedditSays inte förbjudits, och anklagar Reddit för dubbelmoral.

Många av de som brukade hänga på underforumen kring Coontown har dock redan lämnat Reddit till förmån för Voat, en Reddit-klon som lovat att tillåta allt som Reddit förbjudit. Redan i juni fick dock Voat dra tillbaka några av de löftena, då bland annat sajtens webbhotell avbröt samarbetet på grund av Voats hatiska innehåll. 

De nedstängda underforumen kan tolkas som en del av Reddits mognadsprocess, och att forumet nu gått in på en mer kommersiellt gångbar väg. Steve Huffman passade dessutom i samband med nattens utlysta förändringar också på att berätta att forumet nu byter namn – från reddit till Reddit. "Det är en pina att behöva inleda meningar med 'reddit'", skrev han. Kanske särskilt i mejl till seriösa annonsörer.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera