Hoppa till innehållet

Reklamjätten Deloitte Digital köper Acne

Deloitte Digital förvärvar den kreativa byrån Acne för en hemlig summa. Acne har 80 medarbetare och omsatte 256 miljoner kronor i fjol.

Från vänster: Acnes arbetande styrelseordförande, Victor Press; Acnes vd, David Olsson; Acne-grundaren och regissören Tomas Skoging och Paul Thompson, Deloitte Digitals chef i Europa, Mellanöstern och Afrika.
Från vänster: Acnes arbetande styrelseordförande, Victor Press; Acnes vd, David Olsson; Acne-grundaren och regissören Tomas Skoging och Paul Thompson, Deloitte Digitals chef i Europa, Mellanöstern och Afrika.Foto: Deloitte Digital

Den internationella digitala strategibyrån Deloitte Digital förvärvar MDTM Invest, moderbolaget bakom den kreativa byrån Acne. Koncernen består av sju bolag: Acne AB, Acne Production, Acne Film, Acne Advertising, Acne Drama, Acne Digital och Acne Photography.

Klädbolaget Acne Studios ingår inte längre i koncernen. 

Parterna går inte ut med någon prislapp. Men det lär röra sig om en ansenlig summa. Under det senaste verksamhetsåret, som slutade i augusti 2016, omsatte MDTM Invest 256 miljoner kronor med en vinst på 22,5 Mkr.

Våra kunder begär en kombination av dataanalys och kreativitet.

Affären är därmed jackpot för moderbolagets tre delägare, arbetande styrelseordförande Viktor Press, vd David Olsson och grundaren och kreatören Tomas Skoging.

Viktor Press och David Olsson ska fortsätta leda gruppen under Acnes varumärke. Men bolaget blir samtidigt en del av Deloitte Digital, den internationella revisionsjättens kreativa, digitala konsultdel.  

Acne grundades 1996 och har i dag sitt huvudkontor i Stockholm, med fialer i London, Paris och Berlin. Bolaget sysselsätter cirka 80 medarbetare inom områden som kreativ utveckling, design, strategi, teknologi, filmregi, produktion och foto. Bland bolagets kunder kan nämnas Ikea, Telenor, Max, H&M and Spotify. Bolaget lyckades bland annat få över en miljard visningar på Twitter, genom en ironisk jämförelse mellan Balenciagas lyxiga tote bag och Ikeas billiga blåa påse.

”Våra kunder begär en kombination av dataanalys och kreativitet. Deloitte Digital är bäst i klassen när det gäller digitala och datadrivna lösningar. Genom att kombinera denna kunskap med våra storytelling-förmågor kan vi erbjuda ett mycket relevant erbjudande på marknaden”, säger ordförande Viktor Press i ett uttalande. 

”Förvärvet av Acne är ett viktigt steg mot ett Deloitte Digital som erbjuder ett komplett utbud av digitala och kreativa tjänster, med kunder som söker en partner med multidisciplinära färdigheter. Genom att kombinera Deloits djupa data- och tekniska expertis, med Acnes exceptionella kreativa erfarenhet, kommer vi tillsammans att hjälpa till att bygga varumärken för den digitala eran”, säger Paul Thompson, chef för Deloitte Digital i Europa, Mellanöstern och Afrika. 

Som en del av affären planerar Deloitte Digital att anställa ytterligare 80 medarbetare, vilket skulle dubbla Acnes storlek. Cirka hälften av dessa ska anställas i Storbritannien. 

Deloitte har tidigare förvärvat flera andra bolag inom branschen. Ett exempel är när man i maj 2015 köpte Stampens andel i digitalbyrån Mobiento.

”Efter den framgångsrika sammanslagningen med Market Gravity i Storbritannien, Heat i USA och Mobiento i Norden har vi nu, genom att gå ihop med Acne, möjlighet att rulla ut en större uppsättning kreativa konsulttjänster i Norden och Västeuropa”, säger Richard Houston, managing partner på Deloitte North West Europe.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera