Sedan slutet av 2015 har Natural Cycles (NTL) inte tillåtits marknadsföra sig som preventivmedel. Trots att en klinisk studie har visat att appen vid normal användning leder till färre oönskade graviditeter än p-piller kvarstår det förbudet.
Därmed drog bolaget ner markant på marknadsföringen i fjol. Samtidigt sålde man abonnemang för totalt 2 miljoner dollar, eller drygt 18 miljoner kronor.
Det motsvarar en tillväxttakt på 3 procent jämfört med 2015, enligt vd:n Raoul Scherwitzl.
”2016 var ett år då vi fokuserade på kliniska tester och regulatoriska frågor så att vi kan återvända till marknaden som preventivmedel. Vi är därför väldigt glada för den starka försäljningen trots minskad marknadsföring och minskat tillväxtarbete. Det visar att kvinnor behöver och vill ha vår produkt”, säger Raoul Scherwitzl, som har grundat bolaget tillsammans med Elina Berglund Scherwitzl (NTL).
Läs mer: Graviditetsappen Natural Cycles tar in 50 miljoner
Natural Cycles användarbas har växt från 100 000 användare i våras till 150 000 i dag. Av dem är det mellan 35 och 40 procent som betalar för ett abonnemang.
Användarna mäter sin kroppstemperatur med termometer varje morgon och för in datan i appen för att sedan få veta under vilka dagar av menscykeln som fertiliteten är som högst.
Raoul Scherwitzl vill inte uppge något försäljningsmål för 2017 men säger att året ska ”präglas av tillväxt”. Natural Cycles ska fokusera särskilt på den brittiska marknaden.
”I år blir vi belönade för de investeringar vi har gjort under året”‚ säger Raoul Scherwitzl.
Under 2016 tog Natural Cycles in 50 Mkr i riskkapital med Bonnier Growth Media som huvudinvesterare. Även affärsänglarna Isabella Löwengrip (NTL) och Mattias Miksche (NTL) finns med i ägarkretsen.
Bolaget ser stor potential i den användardata man samlar in och rekryterade nyligen dataanalytikern Olle Lundberg, som liksom företagets grundare har ett förflutet på den världskända laboratoriet CERN och dess partikelaccelerator.
Läs mer: Natural Cycles fälls för missvisande reklam