Hoppa till innehållet

Reklamstopp slår mot Natural Cycles tillväxt

Reklamförbudet mot Natural Cycles fick tillväxten att avta i fjol. Ändå sålde fertilitetsappen abonnemang för 18 Mkr. ”Det visar att kvinnor behöver och vill ha vår produkt”, säger vd:n Raoul Scherwitzl.

Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl, vd, och Elina Berglund Scherwitzl, teknikchef.
Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl, vd, och Elina Berglund Scherwitzl, teknikchef.Bild: Evelina Carborn

Sedan slutet av 2015 har Natural Cycles (NTL) inte tillåtits marknadsföra sig som preventivmedel. Trots att en klinisk studie har visat att appen vid normal användning leder till färre oönskade graviditeter än p-piller kvarstår det förbudet.

Därmed drog bolaget ner markant på marknadsföringen i fjol. Samtidigt sålde man abonnemang för totalt 2 miljoner dollar, eller drygt 18 miljoner kronor.

Det motsvarar en tillväxttakt på 3 procent jämfört med 2015, enligt vd:n Raoul Scherwitzl.

”2016 var ett år då vi fokuserade på kliniska tester och regulatoriska frågor så att vi kan återvända till marknaden som preventivmedel. Vi är därför väldigt glada för den starka försäljningen trots minskad marknadsföring och minskat tillväxtarbete. Det visar att kvinnor behöver och vill ha vår produkt”, säger Raoul Scherwitzl, som har grundat bolaget tillsammans med Elina Berglund Scherwitzl (NTL).

Läs mer: Graviditetsappen Natural Cycles tar in 50 miljoner

Natural Cycles användarbas har växt från 100 000 användare i våras till 150 000 i dag. Av dem är det mellan 35 och 40 procent som betalar för ett abonnemang.

Användarna mäter sin kroppstemperatur med termometer varje morgon och för in datan i appen för att sedan få veta under vilka dagar av menscykeln som fertiliteten är som högst.

Raoul Scherwitzl vill inte uppge något försäljningsmål för 2017 men säger att året ska ”präglas av tillväxt”. Natural Cycles ska fokusera särskilt på den brittiska marknaden.

”I år blir vi belönade för de investeringar vi har gjort under året”‚ säger Raoul Scherwitzl.

Under 2016 tog Natural Cycles in 50 Mkr i riskkapital med Bonnier Growth Media som huvudinvesterare. Även affärsänglarna Isabella Löwengrip (NTL) och Mattias Miksche (NTL) finns med i ägarkretsen.

Bolaget ser stor potential i den användardata man samlar in och rekryterade nyligen dataanalytikern Olle Lundberg, som liksom företagets grundare har ett förflutet på den världskända laboratoriet CERN och dess partikelaccelerator.

Läs mer: Natural Cycles fälls för missvisande reklam

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera