Hoppa till innehållet

Rekordår för löshår på nätet – Rapunzel of Sweden fortsätter växa

E-handelsbolaget Rapunzel of Sweden omsatte rekordhöga 128 Mkr i fjol. Bolaget, som säljer löshår på nätet, grundades av Ida Backlund från Umeå då hon bara var 22 år.

Sofia Bertills, vd, och Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden.
Sofia Bertills, vd, och Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden.

Ida Backlunds Rapunzel of Sweden fortsätter att göra succé genom att sälja löshår på nätet. Under 2015 steg omsättningen med 10 procent till 128 Mkr. Vinsten backade dock från 10 Mkr till 9 Mkr.

”Vi fortsätter att växa på nätet, främst utanför Norden. Sedan har våra konceptbutiker fortsatt att utvecklas positivt. Vi öppnade vår femte butik i Uppsala under 2015”, säger Sofia Bertills, vd på Rapunzel of Sweden sedan ett knappt år.

Den minskade lönsamheten förklarar hon främst med e-handelsbolagets satsning på konceptbutiker.

”Vi har fortsatt investera i konceptbutiker och i marknadsföring i nya länder. Vi säljer våra produkter i cirka 60 länder idag och har sajten översatt till 10 språk”, säger hon.

Vi fortsätter att rekrytera personal.

Rapunzel of Sweden grundades i Umeå 2007 av Ida Backlund, då bara 22 år gammal, och kompanjonen Stefan Löfgren. Till en början hade de svårt att få banklån för sin affärsidé om att sälja löshår på nätet. Men med tiden har Ida Backlunds koncept visat sig vara både brett och lukrativt.

Läs mer: E-handelsjätten Verdane spår dramatisk butiksdöd

Idag har Rapunzel of Sweden runt 60 anställda och är marknadsledande i Norden. Bolaget är även stort i Tyskland.

Kunderna är främst privatpersoner, följt av fristående frisörer och andra återförsäljare. Man har även utvecklat konceptet från en renodlad e-handelsbutik till en kedja med konceptbutiker i Umeå, Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.

”I augusti öppnar vi en konceptbutik i Helsingfors, som blir den första utanför Sverige. Vi söker även lokaler i Oslo och Berlin. Vi fortsätter att rekrytera personal, både till huvudkontoret och butiksverksamheten”, säger Sofia Bertills, som tidigare var vd på nätbokhandlaren Bokus.

Hon kom in i bolaget i kölvattnet av investmentbolaget Valedo Partners investering i Rapunzel of Sweden i mars i fjol. Investeringssumman är hemlig, men Valedo äger idag knappt 77 procent av bolaget. Resterande del ägs av Ida Backlund, Stefan Löfgren samt delar av personalen.

I samband med investeringen tog styrelseproffset Arthur Engel, med en bakgrund som vd för Gant och Björn Borg, över ordförandeklubban i bolaget. I augusti samma år utsåg den nya ägaren Sofia Bertills till vd, efter Ida Backlund.

Läs mer: Natural Cycles, med Isabella Löwengrip som delägare, tar in 50 Mkr.

Ida Backlund, som hunnit bli 31 år, är fortfarande aktiv som ledamot i bolagets styrelse. Vid sidan av det driver hon det egna investmentbolaget Backlund Invest, som främst investerar i e-handel och det hon kallar för "kvinnliga branscher".

I våras gick hon, tillsammans med entreprenören och bloggaren Isabella Löwengrip, in som delägare Stylelevel, ett e-handelsbolag som säljer mode för kvinnor i karriären.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera