Hoppa till innehållet

Rekordsiffror från Facebook  – aktien rusar

Facebook slår aktiemarknadens förväntningar både vad gäller vinst och omsättning. Aktien lyfter i efterhandeln. 

Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg
Facebooks vd och grundare Mark ZuckerbergFoto: Manu Fernandez / AP

Efter att andra techjättar som Twitter och Apple redovisat avtagande tillväxt och branta försäljningstapp, slår nu Facebook till med en urstark rapport för årets andra kvartal.

Företaget överträffar förväntningarna på alla avgörande punkter: Omsättning och resultat var högre och antalet aktiva användare fler än väntat.

Facebook-aktien lyfte med 7 procent i efterhandeln på New York-börsen. 

Bolaget redovisar ett justerat resultat per aktie på 0,97 dollar. Analytikernas förväntningar var ett resultat på 0,82 dollar per aktie, enligt Bloomberg News snittprognos.

Omsättningen var 6,44 miljarder dollar, en ökning med 59 procent jämfört med året innan. Väntat här var en omsättning på 6,02 miljarder dollar, enligt Bloombergs prognossammanställning.

Vinsten efter skatt landar på 2,05 miljarder dollar, en ökning med 187 procent jämfört med året innan. 

Antalet aktiva användare per månad på plattformen är nu 1,71 miljarder, en ökning med 17 procent jämfört med året innan. Antalet aktiva användare per dag är nu 1,13 miljarder, en ökning med 15 procent. 

Vissa analytiker har på senare tid varnat för att andra sociala medier, främst snabbväxaren Snapchat, samt mobilfenomen som Pokémon Go, utgör ett stort hot mot Facebooks dominans. 

Antalet aktiva användare är därför ett viktigt nyckeltal för Facebook. Den stadiga ökningen antyder att bolagets plattform står sig väl i konkurrensen om användarnas tid. 

En stor majoritet av användarna når Facebook via mobilen, enligt kvartalsrapporten. Bolaget fick 84 procent av sina annonsintäkter under perioden från mobilen, en ökning från 76 procent året innan. 

Facebook hade 23,19 miljarder dollar, motsvarande drygt 200 miljarder kronor, i kassan vid kvartalets slut. 

”Vi är särskilt nöjda med våra framsteg inom video. Vi är på väg mot en värld där video står i centrum för alla våra tjänster", skriver Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg i en kortfattad kommentar till resultatet.

Facebook har på senare tid lagt mycket fokus på just videoinnehåll, som premieras framför annat innehåll på sajten och alltså aktivt lyfts fram i användarnas flöden. 

Nyligen nådde Facebook en milstolpe då appen Messenger redovisade över en miljard aktiva användare.

Facebook har nu alltså tre produkter – sajten Facebook, förvärvet Whatsapp (som köptes för 19 miljarder dollar) samt Messenger – som alla når över en miljard användare vardera. 

Di Digital / Nyhetsbyrån Direkt

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera