Efter att andra techjättar som Twitter och Apple redovisat avtagande tillväxt och branta försäljningstapp, slår nu Facebook till med en urstark rapport för årets andra kvartal.
Företaget överträffar förväntningarna på alla avgörande punkter: Omsättning och resultat var högre och antalet aktiva användare fler än väntat.
Facebook-aktien lyfte med 7 procent i efterhandeln på New York-börsen.
Bolaget redovisar ett justerat resultat per aktie på 0,97 dollar. Analytikernas förväntningar var ett resultat på 0,82 dollar per aktie, enligt Bloomberg News snittprognos.
Omsättningen var 6,44 miljarder dollar, en ökning med 59 procent jämfört med året innan. Väntat här var en omsättning på 6,02 miljarder dollar, enligt Bloombergs prognossammanställning.
Vinsten efter skatt landar på 2,05 miljarder dollar, en ökning med 187 procent jämfört med året innan.
Antalet aktiva användare per månad på plattformen är nu 1,71 miljarder, en ökning med 17 procent jämfört med året innan. Antalet aktiva användare per dag är nu 1,13 miljarder, en ökning med 15 procent.
Vissa analytiker har på senare tid varnat för att andra sociala medier, främst snabbväxaren Snapchat, samt mobilfenomen som Pokémon Go, utgör ett stort hot mot Facebooks dominans.
Antalet aktiva användare är därför ett viktigt nyckeltal för Facebook. Den stadiga ökningen antyder att bolagets plattform står sig väl i konkurrensen om användarnas tid.
En stor majoritet av användarna når Facebook via mobilen, enligt kvartalsrapporten. Bolaget fick 84 procent av sina annonsintäkter under perioden från mobilen, en ökning från 76 procent året innan.
Facebook hade 23,19 miljarder dollar, motsvarande drygt 200 miljarder kronor, i kassan vid kvartalets slut.
”Vi är särskilt nöjda med våra framsteg inom video. Vi är på väg mot en värld där video står i centrum för alla våra tjänster", skriver Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg i en kortfattad kommentar till resultatet.
Facebook har på senare tid lagt mycket fokus på just videoinnehåll, som premieras framför annat innehåll på sajten och alltså aktivt lyfts fram i användarnas flöden.
Nyligen nådde Facebook en milstolpe då appen Messenger redovisade över en miljard aktiva användare.
Facebook har nu alltså tre produkter – sajten Facebook, förvärvet Whatsapp (som köptes för 19 miljarder dollar) samt Messenger – som alla når över en miljard användare vardera.
Di Digital / Nyhetsbyrån Direkt