Hoppa till innehållet

Rekordsiffror från Paradox Interactive – men aktien backar

Spelbolaget Paradox Interactive, som noterades i våras, slår till med ett rekordresultat för årets andra kvartal.

Fredrik Wester är vd för Paradox Interactive.
Fredrik Wester är vd för Paradox Interactive.Foto: Joey Abrait

Redan i våras kunde Di Digital avslöja att spelutvecklaren Paradox Interactive (NTL) planerade en notering på Stockholmsbörsens First North-lista.

Nu levererar bolaget sin första kvartalsrapport som börsnoterat bolag – och slår nytt rekord både sett till omsättning och vinst.

Omsättningen för kvartalet uppgick till 234,9 Mkr, upp 29 procent jämfört med samma period föregående år.

Rörelseresultatet landade på 142,3 Mkr, en ökning med hela 108 procent.

Trots de starka siffrorna faller aktien. Tio minuter efter börsens öppning hade Paradox aktie backat med 3,8 procent till 62,75 kronor.

Sett till första halvåret uppgick omsättningen till 328,2 Mkr, en minskning med 15 procent jämfört med i fjol. Rörelseresultatet för första halvåret landar på 167,5 Mkr, en ökning med 1 procent jämfört med motsvarande period i fjol. 

Paradox består dels av en förlagsverksamhet, dels en egen spelstudio. Under kvartalet släppte bolaget två egenutvecklade spel – Stellaris och Hearts of Iron IV. De två titlarna har stått för en stor del av intäkterna under perioden, enligt kvartalsrapporten. 

Dessutom fortsätter de existerande titlarna i Paradox portfölj – bland dem storsuccén Cities: Skylines, där Paradox agerar förlag, att stå för en stor del av intäkterna. 

Det kommer att finnas bättre kvartal och sämre kvartal, precis som vi tidigare påpekat.

I samband med noteringen varnade Fredrik Wester, Paradox vd och största ägare, för att bolagets resultat kommer gå upp och ned – något han menar är ofrånkomligt i den del av spelbranschen där Paradox verkar. 

Han upprepar den brasklappen i kommentaren till kvartalssiffrorna: 

"Paradox har under de senaste, åtminstone fem åren, följt en väl utstakad plan där grundfilosofin har varit att växa under lönsamhet. Att vi under kvartal två uppvisar starkare resultat än någonsin tidigare i bolagets historia är därför varken en överraskning eller en slump. Samtidigt ska vi komma ihåg att det kommer att finnas bättre kvartal och sämre kvartal, precis som vi tidigare påpekat", står att läsa i rapporten. 

I fjol förvärvade Paradox Interactive rollspelsförlaget White Wolf Publishing, ett mycket välkänt bolag i rollspelskretsar. Arbetet med att ta fram nya produkter byggda på White Wolfs varumärken fortgår, uppger Fredrik Wester i kvartalsrapporten, utan att vara mer specifik kring planerna. 

Läs även:

Foto:

Techmiljardärerna: Paradox-chefen är tech-Sveriges tionde mest förmögna person, enligt Di Digitals stora miljardärslista

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera