Hoppa till innehållet

”Likställ inte fattiga startups med Spotify”

Svenska startups är inte lika med jättar som Spotify och Facebook. De flesta av oss är fattiga som kyrkråttor, går utan lön och kämpar mot tuffa villkor. Det skriver Annika Lidne, entreprenör och rådgivare till SUP46, i ett svar till Fredrik Wass.

Annika Lidne, vd och medgrundare Dramatify, senior advisory board member SUP46, huvudförfattare till svenska startupmanifestet.
Annika Lidne, vd och medgrundare Dramatify, senior advisory board member SUP46, huvudförfattare till svenska startupmanifestet.Foto: Tobias Björkgren Photography

Fredrik Wass skriver att den svenska startupsektorn har ett pr-problem. Sektorn består, enligt honom av startups med “miljarder i riskvilligt kapital, näringslivets starkaste aktörer samt hela det politiska etablissemanget i ryggen”. Det är lätt att tolka det som att han hävdar att alla startups är i samma sits som fenomen som Spotify eller Klarna.

Det är intressant att det kallas ett pr-problem när svenska startups uppmärksammar politiker och allmänhet på att vi har sämre villkor än i andra länder. När fackföreningar eller storföretag gör detsamma så kallas det för kamp för rättvisa, näringspolitik eller möjligen politisk lobbying.

De flesta grundare tjänar betydligt sämre än om de haft ett vanligt jobb

Spotifys grundare skrev i april ett uppmärksammat öppet brev med ett antal viktiga förutsättningar för att kunna stanna och utveckla sitt företag i Sverige. Brevet skapade uppmärksamhet och många i media och i sociala medier tyckte att rika entreprenörer inte borde uttala sig.

Spotify är inte lika med svenska startups. De flesta svenska startups kämpar med sämre villkor än i konkurrerande länder – betydligt sämre tillgång på tidigt såddkapital, sämre möjligheter att låta tidiga medarbetare bli en del av företaget, sämre möjligheter till boende till rimliga kostnader (eller boende överhuvudtaget) och en mycket liten inhemsk marknad.

De flesta grundare och tidiga anställda tjänar betydligt sämre (eller inget alls) än om de haft ett vanligt jobb. Att starta ett nytt företag innebär mycket långa arbetsveckor, ingen semester och ingen garanti att lyckas. Tvärtom visar statistiken att man oftast misslyckas.

Den insikten, om risktagandet, finns sällan hos tjänstemän, politiker och allmänhet.

Fredrik Wass har helt rätt i att politiker gärna solar sig i glansen av framgångsrika startups som lyckats trots att politikerna lägger hinder i vägen, inte tack vare en framgångsrik företagspolitik. Historiskt har Sverige varit uselt på att få små företag att växa sig stora. Sedan slutet på andra världskriget är H&M det enda svenska exemplet på ett nytt, globalt företag.

Insikter om risktagandet finns sällan hos tjänstemän, politiker och allmänhet

Det normala idag är istället att startups, liksom kommersiellt gångbar forskning, säljs till utlandet redan på ett mycket tidigt stadium.

Om Spotify skulle flytta utomlands på grund av det som grundarna publikt redovisat som stora problem: bristen på bostäder, bristen på talang och bristen på vettiga personaloptioner; så sänder det en tydlig signal till både svenska startups, inhemska och utländska investerare liksom utländsk talang som idag kommer till Sverige för att få jobba i våra fantastiska startupsektor: Små företag kan inte växa upp och bli stora i Sverige.

Sverige är inte San Francisco och svenska startups i framförallt Stockholm och Malmö kan inte jämföras med Silicon Valley-jättar som Google, Apple, Facebook, Twitter, Uber, Airbnb och andra. Svenska startups kan inte heller hållas ansvariga för vad våra amerikanska kollegor gör, eller hur de framställs i skruvade TV-serier.

Svenska entreprenörer är inte några top dogs. Vi är i allmänhet fattiga som kyrkråttor och väldigt många som jobbar i sektorn med att skapa uppmärksamhet, lyfta frågor, göra lobbying mot politiker, vara mentorer eller stötta startupentreprenörer, gör det gratis.

Vi vill gärna stanna. Vi vill bo här.

Svenska entreprenörer kommer att fortsätta att innovera och bygga företag. Den fråga som allmänhet och politiker ska ställa sig är om vi ska göra det här i Sverige, eller göra det någon annanstans.

Vi vill gärna stanna. Vi vill bo här. Det vi drömmer om är att Sverige blir världens mest startupvänliga land där alla som vill också vågar ta steget att starta sitt eget företag och förverkliga just sin dröm. Där det finns ett ekosystem av ängelinvesterare som som återinvesterar sin vinst, sin kunskap och sin erfarenhet i nya företag. Oavsett om resultatet blir en internationell enhörning eller ett litet, innovativt företag som ger andra människor jobb.

Fredrik, hjälper du oss att uppfylla den drömmen?

Annika Lidne

@annika

Vd och medgrundare Dramatify, senior advisory board member SUP46, huvudförfattare till det svenska startupmanifestet.


Detta är en debattartikel. Vill du också skriva för Di Digital? Hör av dig på digital@di.se!

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera