Hoppa till innehållet

Restaurangappen Menucard skjuter upp notering

Intresset för den danska restaurangappen Menucard har varit svalt från investerare. Nu skjuter bolaget på noteringen.  

Trots ett starkt börsklimat har Menucard svårt att locka investerare.
Trots ett starkt börsklimat har Menucard svårt att locka investerare.

Danska Menucard (NTL) avslutade sin teckningstid inför noteringen på Aktietorget strax innan jul i fjol. Trots svalt intresse, då endast 73 procent av aktierna tecknades, var planen att aktien skulle börja handlas nu på måndag den 23 januari. 

Men nu senarelägger Menucard sin planerade noteringsdag och beräknar den till den 6 februari. 

"För att säkerställa att alla nya aktieägare hinner få sina aktier i MenuCard innan första handelsdagen, har bolaget tillsammans med sina rådgivare beslutat att flytta fram första handelsdag två veckor", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer: Svagt intresse för Menucards notering

Totalt valde cirka 500 personer, varav hälften var danska, att teckna i listningsemissionen.

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera