Hoppa till innehållet

Ringer in 310 Mkr till startup-köp

Catena Media fick en flygande start vid börsnoteringen på First North under torsdagen. Storägarna Optimizer Invest fick samtidigt in drygt 310 Mkr – pengar som ska investeras i nordiska startups.

RINGER IN ÅRETS ANDRA NOTERING. Henrik Persson Ekdahl, Mikael Riese Harstad och André Lavold, partners på Catena Medias moderbolag Optimizer Invest.
RINGER IN ÅRETS ANDRA NOTERING. Henrik Persson Ekdahl, Mikael Riese Harstad och André Lavold, partners på Catena Medias moderbolag Optimizer Invest.Foto: Jonas Leijonhufvud

Trots det sura börsklimatet fick Catena Media en stark start på sin börsresa under torsdagen. Strax efter lunch handlades aktien till knappt 38 kronor, 15 procent över teckningskursen på 33 kronor.

”Visst var vi nervösa över marknadsläget, men vi övervägde aldrig att skjuta upp noteringen. Dels jobbar vi i en icke-cyklisk bransch och dels var det viktigt att hålla tidsplanen för vår förvärvsstrategi”, säger Henrik Persson Ekdahl, en av tre partners på Optimizer Invest, som förblir största ägare i Catena Media med drygt 16 procent av aktierna.

Catena Media ägnar sig åt att driva webbtrafik till kasinosajter, bland annat genom jämförelsesajter som Johnslots och Rightcasino. Bolaget grundades 2008, men tog fart först när Optimizer köpte halva bolaget för 3,5 Mkr 2012. Catena har sedan använt sina vinster till en rad förvärv och börsvärdet på bolaget närmade sig två miljarder kronor under torsdagen.

Vi ska investera i nordiska bolag som kan växa snabbt internationellt

Läs mer: Googles förre Sverigechef leder hemlig startup på Malta

Både Öresund och Swedbank Robur har åtagit sig att förvärva aktier värda motsvarande 450 Mkr vid noteringen och Catena Media tar in 240 Mkr via en nyemission. Kapitalet ska användas till fortsatta förvärv, enligt prospektet.

Optimizer Invest kammar samtidigt in drygt 300 Mkr på affären.

”Vi ska investera dessa pengar i startups. Främst nordiska bolag som kan växa snabbt internationellt”, säger Mikael Harstad, partner på Optimizer.

Optimizer Invest är en slags kombinerad startupfabrik och riskkapitalbolag med kontor på Malta, i London och Marbella. Bolaget grundades 2012 av svenskarna Henrik Persson Ekdahl och Mikael Riese Harstad samt norrmannen André Lavold. Samtliga var med och byggde upp Betsafe, som såldes till Betsson för cirka 70 miljoner euro i juni 2011, och alla har en bakgrund inom att starta, sälja och notera bolag inom den lukrativa bettingsektorn.

Idag har Optimizer Invest ett 20-tal bolag i portföljen och grundarna uppskattar värdet till en god bit över en miljard. Några av de mer profilerade bolagen är Tinitell, med sin enkla mobiltelefon för barn, Readly, ett Spotify för tidskrifter, samt det egna Betit Group med varumärken som Thrills, Kaboo och Superlenny.

Läs mer: Hero Gaming tar in 19 Mkr – ska ”spelifiera” nätcasinot

Optimizer har nyligen uppmärksammats för ett nytt hemligt projekt på Malta som ska ledas av Anders Berglund, tidigare vd för Google Sverige.

”Vi har köpt ett par bolag inom en viss sektor, som inte är spelsektorn. Vi kommer kunna berätta mer i april eller maj”, säger Henrik Persson Ekdahl.

Optimizer ska nu investera de drygt 310 Mkr man tagit in på noteringen av Catena Media. Man har även familj och branschkollegor som kan tänka sig att saminvestera, vilket skulle innebära cirka 450 Mkr i riskvilligt kapital.

Läs mer: Indisk jätte utmanar Readly och Ztory på hemmaplan

”Vi ska fortsätta investera i startups, både i såddfasen och i a-rundor. Vårt maxtak kommer nog ligga på 50 Mkr för en enskild investering”, säger Mikael Riese Harstad.

Några konkreta bolag vill man inte tala om.

”Men vi gillar ju spelbolag, e-handel, fintech och onlinemarknadsföring. De flesta produkter vi investerar i kommer att vara digitala, skalbara och inom konsumentområdet”, säger André Lavold.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera