Hoppa till innehållet

Riskkapitalisterna hungrar efter mat-startups

Med hjälp av digital teknik vill en ny generation entreprenörer förändra hur vi tillagar, förvarar och äter vår mat. Nu vädrar riskkapitalbolagen morgonluft. “Vi ser jättemöjligheter”, säger Simon Schminke, partner på Creandum.

Foto: Winnow Solutions

FN:s statistik om matsvinn i världen är deprimerande läsning.

Upp till en tredjedel av all mat som produceras i världen slängs bort, enligt siffrorna. Det motsvarar förluster på över 1000 miljarder dollar varje år, eller nära 1 procent av hela världens BNP.

Enligt uppskattningar från restaurangbranschen äter matsvinnet upp mellan 4 och 12 procent av den genomsnittliga restaurangägarens intäkter. I en bransch där marginalerna redan är lövtunna kan det innebära skillnaden mellan liv och död.

“Det är ett urgammalt problem. De flesta restaurangkök underskattar hur mycket mat de faktiskt slänger. Det går inte att hålla koll på det med penna och papper”, säger David Jackson. Han arbetar med affärsutveckling på Winnow Solutions, ett brittiskt startupbolag med bland andra Axel Johnsson-gruppens riskkapitalbolag D-Ax i ägarkretsen.

De flesta restaurangkök underskattar hur mycket mat de faktiskt slänger.

Winnow har utvecklat ett mjukvarusystem som hjälper restauranger att mäta och systematiskt följa upp hur mycket och vilken sorts mat de kastar bort. Produkten består av en digital våg kopplad till en Ipad-app, där kökspersonalen väger och anger vilken sorts matvaror det är som åker i soptunnan. Mjukvaran redovisar varje vecka hur mycket pengar som gått till spillo.

“Det betyder att restaurangen alltid har fakta på bordet: Vi slängde bort det här och det här och det kostade så här mycket. Det är enkelt men kan vara helt avgörande”, säger David Jackson.

På Winnows kundlista finns idag hotelljättar som Marriott, Accor och Compass. Bolaget tillhör den snabbväxande foodtech-sektorn.

Begreppet är luddigt, men innefattar företag som på olika vis vill applicera modern teknik på hur mat tillagas, fraktas och fördelas över världen.

Det kan handla om allt från smarta transporter, där svenska Ifoodbag är ett exempel, leveranstjänster som Linas matkasse och Mathem, mjukvarutjänster som Winnow samt renodlade teknikföretag som Impossible Foods, som tillverkar ett slags syntetiskt kött helt gjort av växter.

R_1VRJAuTy4

I fjol investerades 5,7 miljarder dollar i startupbolag inom foodtech, enligt analysföretaget CB Insights. Flera tongivande riskkapitalbolag är övertygade om att pengarna kommer fortsätta dras till området även under 2016.

“Vi kommer göra en eller flera investeringar inom foodtech under 2016”, säger Hokan Lejdstrand. Han är partner på riskkapitalbolaget Bauer Venture Partners, som sedan tidigare är delägare i den svenskgrundade hälsoappen Lifesum samt receptplattformen Yummly.

“Mat och hälsa är två av våra fokusområden. Det går hand i hand, och jag tror vi kommer få se samarbeten mellan den sortens tjänster”, fortsätter han.

“I framtiden kommer vi se värdetillväxt kring hur maten tillverkas. Det är intressant att följa de företag som gör kring att ersätta kött med köttliknande men växtbaserade produkter och så vidare”, fortsätter han.


Till vänster: David Jackson, Winnow Solutions. Till höger: Simon Schminke, Creandum.

Han får medhåll av Simon Schmincke, nytillträdd partner på riskkapitalbolaget Creandum. Han har gedigen erfarenhet från matsektorn: År 2012 grundade han den Rocket Internet-matleveranstjänsten Foodpanda.

Han arbetade senare med att etablera Hellofresh, en Rocket Internet-finansierad variant av svenska Linas matkasse, på USA-marknaden.

På Creandum har han matrelaterade investeringar som ett av sina fokusområden.

“Marknaden är så stor att det nästan är ofattbart. Alla i världen måste äta, och alla i världen vill äta tre gången om dagen. Det räcker med ett litet snitt av den marknaden för att bygga en enorm verksamhet”, säger han.

Alla i världen måste äta, och alla i världen vill äta tre gången om dagen. 

Creandum är intresserat av att förstå hur skalfördelarna och logistiken i leveranstjänster som Foodpanda och Hellofresh kan appliceras på andra delar av matindustrin, säger han.

“Det kan handla om att koppla ihop småskaliga producenter med en större marknad över nätet eller att koppla ihop råvaror med restauranger. Det är nästa logiska steg efter tjänster som Hellofresh och Foodpanda”, säger Simon Schmincke.

Dessutom har han själv ett “närmast sjukligt” intresse för sous vide, säger han. Sous vide är en tillagningsteknik där vakuumförpackad mat tillagas under hårt kontrollerade former.

“Det finns en handfull bolag runt om i Europa som gör otroligt intressanta saker med den tekniken”, säger Simon Schmincke.

Han vågar dock inte svara på om investeringarna i sektorn kommer att nå upp till fjolårets nivåer.

“Det är en generell nedgång som kan påverka. Men klart är att den investerare som inte försöker förstå de här sakerna missar en stor marknad”, säger Simon Schmincke.

Läs även: Du missar väl inte Di Digitals egen foodtech-blogg? Läs Internet of food här!

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera