Hoppa till innehållet

Riskkapitalisterna svarar – så pitchar du ditt bolag

I höst är det premiär för Di Digital Startup Tour. Här ger fyra av Sveriges mest meriterade startup-investerare sina bästa tips på hur du bäst övertygar dem om din affärsidé. 

I höst är det premiär för Sveriges viktigaste startup-tävling: Di Digital Startup Tour. Här svarar juryn på hur du bäst pitchar in ditt bolag.
I höst är det premiär för Sveriges viktigaste startup-tävling: Di Digital Startup Tour. Här svarar juryn på hur du bäst pitchar in ditt bolag.

I höst drar Di Digital ut på turné för att hitta Sveriges nästa, stora techsuccé

I tur och ordning besöker vi Umeå, Göteborg, Linköping, Malmö och Stockholm för att där träffa de mest lovande unga företagen i respektive region.

På varje ort får ett tiotal grundare pitcha inför en jury av riskkapitalbolag som EQT Ventures, Moor, Balderton Capital, Industrifonden, Northzone och Bonnier Growth Media, samt våra partnerföretag Accenture och Nordea. 

Läs även: Pitcha ditt bolag på Startup Tour – vinn marknadsföring för en miljon

Hur gör man då bäst för att få riskkapitalbolagens öra? Här ger fyra meriterade investerare – tillika jurymedlemmar på Startup Tour – sina bästa tips. 

Foto:

Kerstin Cooley (i mitten)

Managing partner, Moor (NTL)

1. Vad är ditt viktigaste tips inför pitchen?

”Använd storytelling! Dela med dig om historien bakom det du bygger och varför du vigt ditt liv åt att göra just detta. Förmedla din vision och hur jag kan hjälpa dig realisera den. Låt din passion och energi komma ut och övertyga mig om att jag ska hoppa på den här resan med dig.”

2. Vad är det vanligaste misstaget som görs – och hur undviker man det?

”Långrandighet. Många tar för lång tid på sig att komma till saken – se till att du har en kort, kärnfull och fångande beskrivning av vad det är din idé löser, hur du ska erövra världen och med vilket team. Investeraren vill snabbt förstå vad din idé går ut på, dess marknadspotential, varför du är speciellt lämpad att göra detta och att du har förmåga att få med dig andra vassa personer och kan inspirera dem att bli lika passionerade som du.”

Foto:

Aurore Belfrage

Partner, EQT Ventures (NTL)

1. Vad är ditt viktigaste tips inför pitchen?

”Bygga bolag är svårt även med en fantastisk ide. Innan ni är etablerade investerar man först och främst i teamet. Visa er energi, hur dedikerade ni är, gruppens sammansättning, kemi och talang!”

2. Vad är det vanligaste misstaget som görs – och hur undviker man det?

”En investering är ett partnerskap som sker bäst efter många konversationer och efter att båda parter ordentligt lärt känna varandras drivkrafter, målsättningar och riskaptit. Pitchen är därför ett sätt att locka fram ett riktigt möte. Ett klassiskt misstag är försöka berätta ALLT på tre minuter. Chill.”

Foto:

Björn Bergström 

Investment manager, Industrifonden (NTL)

1. Vad är ditt viktigaste tips inför pitchen?

”Gör det personligt! Ha med både känslomässiga och rationella argument för att prata om vilket problem du löser och vad den stora visionen är. Glöm inte att lyfta fram vad du redan har åstadkommit!”

2. Vad är det vanligaste misstaget som görs – och hur undviker man det?

”Ett av de vanligaste misstagen är att använda en massa buzzwords, fokusera för mycket på nuvarande produkt och glömma bort att prata om vilket problem man löser eller vilken vision man har. Om du ska pitcha inför en större publik bör du även öva på någon utanför din bransch innan, så att du vet om din pitch är begriplig för alla.”

Foto:

Sam Myers

Principal, Balderton Capital (NTL)

1. Vad är ditt viktigaste tips inför pitchen?

”Att grundaren förberett företagets ‘fundraising story’ – en formulering om var värdet egentligen ligger och vad som gör bolaget till en attraktiv investering. Det kan till exempel handla om att företaget har stark IP eller teknik och kommer att bli strategisk värdefullt, tillväxt som gör det välplacerat för att bygga hög volym, eller att varje kund är otroligt värdefull och lönsam vilket betyder att volym är mindre viktigt. Få företag hamnar inom flera kategorier så det blir viktigt att formulera den 'fundraising story' som passar bäst.”

2. Vad är det vanligaste misstaget som görs – och hur undviker man det?

”Absolut vanligast är att entreprenören försöker hålla sig alltför nära en väl förbered struktur, istället för att använda frågorna som kommer som ledtrådar om hur investeraren tänker. En bra investerare, speciellt en som har erfarenhet av rätt bransch, kommer metodiskt försöka få svar på de frågor som är viktigast för deras investeringstes. Om en fråga om marginaler, till exempel, avbryter en diskussion om produktens värde för slutkunden, betyder det troligtvis att investeraren håller med om att efterfrågan finns där, men behöver få ihop om produkten kan levereras på ett lönsamt sätt i längden.”

Vill du pitcha ditt bolag på Startup Tour? Läs mer och anmäl dig här!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera