Hoppa till innehållet

Riskkapitalisternas vårdfavorit: "Vi gör läkare fem gånger mer effektiva"

Med drygt 500 miljoner i riskkapital och 200 utvecklare vill brittiska Babylon revolutionera vården. Med en AI-läkare som både kan diagnosticera och förutsäga sjukdomar hoppas grundaren kunna kapa sjukvårdens kostnader.

Ali Parsa, vd och grundare av det brittiska digitala vårdbolaget Babylon. Han har bland annat jobbat som investment banker på Goldman Sachs och arbetat sida vid sida med Kinneviks före detta vd Lorenzo Grabau. Foto: Jonas Eng
Ali Parsa, vd och grundare av det brittiska digitala vårdbolaget Babylon. Han har bland annat jobbat som investment banker på Goldman Sachs och arbetat sida vid sida med Kinneviks före detta vd Lorenzo Grabau. Foto: Jonas Eng

”Vi gör inte doktorer onödiga. Vi gör dem fem gånger mer effektiva”, säger Ali Parsa till Di Digital.

Han är vd och grundare för Babylon Health vars e-hälsoapp idag har omkring 800 000 användare och det brittiska sjukvårdssystemet NHS som kund.

Varför kan inte vi här i Storbritannien ge vård till personer i Sverige.

I april tog man in 530 miljoner kronor för att finansiera en nysatsning på en AI-läkare som ska kunna ställa diagnoser. I rundan deltog svenska Vostok New Ventures och Kinnevik som bidrog med omkring 190 miljoner kronor vardera. Totalt har Kinnevik investerat drygt 310 miljoner kronor i bolaget.

Läs mer: Kinneviks hälsobolag tar in en halv miljard – dubblar värderingen

Babylon drog igång 2013 med syftet att erbjuda läkarbesök via videolänk, i likhet med lokala svenska aktörer som Kry (NTL).

Men videokonsultationer är enligt Ali Parsa inte tillräckligt för att Babylon ska nå hans minst sagt storslagna vision att ”göra sjukvård tillgängligt och billigt för alla i hela världen”.

”Läkare är dyra, och problemet är att de är lika dyra på en skärm som på en mottagning.” 

För att nå målet vill Babylon därför dels ersätta människor så långt det går i vårdkedjan och dels förutsäga sjukdomar och åkommor innan de uppstår.

”Allt vi gör på Babylon handlar om de här två sakerna”, säger Ali Parsa.

Han tycker att diagnosticering idag är för dyrt och långsamt.

”Om du vill ha en diagnos så får du den på samma sätt som din mormor fick när hon var ung. Du ringer, bokar möte, avsätter några timmar, sätter dig i väntrummet och utsätter dig för andras sjukdomar, och sedan får du några minuter med en doktor.”

Läs mer: Här är AI-bolagen som investerarna älskar

Riskkapitalet, som Babylon har tagit in, ska användas för att ta fram en AI-läkare som ska lanseras senare i år. 200 utvecklare arbetar med appen som ska förstå tal och kunna diagnosticera sjukdomar utan mänsklig hjälp. 

När ett symptom ger sig till känna så har en tiodollarsdiagnos blivit ett tusendollarsproblem.

Med hjälp av svaret på en rad ganska enkla frågor bedömer AI:n huruvida du behöver vård, och kopplar i så fall in en läkare in på videolänk som gör den slutgiltiga bedömningen och även skriver ut eventuella recept.

Enligt Ali Parsa kan AI:n skära ned kostnaderna för diagnosticering till en femtedel, bland annat genom att den minskar antalet onödiga läkarbesök eftersom AI:n försäkrar patienten om att de inte behövs.

Vi har skrivit den så att den är försiktig. Jag är trygg med AI:n.

"De som faktiskt träffar doktorn kan sedan diagnosticeras på halva tiden för att denna redan har fått diagnosen av maskinen. Maskinen skriver också anteckningarna åt doktorn."

Han verkar inte särskilt orolig att AI:n ska ställa felaktiga diagnoser. I test för triage, en process där patienterna sorteras och prioriteras efter sitt tillstånd, var AI:n 17 procent bättre än mänskliga läkare, enligt Babylon-grundaren.

Läs även: Kinnevik investerar 112 miljoner i digitala vårdbolaget Livongo

”Vi har skrivit den så att den är försiktig. Jag är trygg med AI:n.”

Förutom diagnosticering ska Babylon lansera en tjänst som ska förutsäga patientens hälsa med hjälp av data om patienten såsom puls, blodtryck, vikt, längd och till med den genetiska sammansättningen. Ju mer data som AI:n matas med, desto bättre förutsägelser.

Vi betalar folk i Ryssland och Israel varje månad för att de ska försöka hacka vårt system

Prognosverktyget är en viktig pusselbit för att få ned vårdkostnaderna enligt Ali Parsa, eftersom det är billigare att förhindra ett sjukdomsutbrott än att behandla det. 

”När ett symptom ger sig till känna så har en tiodollarsdiagnos blivit ett tusendollarsproblem.”

Ett problem för Babylon och andra som samlar in känslig data är hur de ska skydda den. Men den frågan bekymrar inte Ali Parsi.

”Jag tror att vi gör ett bättre jobb att se efter datan än vad myndigheterna gör. Vi betalar folk i Ryssland och Israel varje månad för att de ska försöka hacka vårt system.”

Affärsmodellen för AI-läkaren är inte riktigt utarbetad men där ser Babylon-grundaren stora möjligheter.

”Om du löser ett stort problem så kommer ersättningen också bli stor. När vi bara erbjöd en doktor framför en skärm så var konkurrensen hög, för det är en enkel teknologi. Men det vi gör nu är något helt annat. Vi är i ett helt eget fält och inte oroade för konkurrens.”

Planen nu är att växa Babylon så snabbt som möjligt på så många marknader som möjligt.

”Idag levereras sjukvård lokalt och det är ologiskt. Varför kan inte vi här i Storbritannien ge vård till personer i Sverige? Ni drabbas av samma sjukdomar som vi. Men vi är tyvärr inte som Spotify som kan gå in i länder utan att ha en fysisk närvaro. Vi är som Uber, vi måste ha folk på plats.”

Har ni planer på att lansera i Sverige?
”Vi skulle älska det. Sverige är intressant land. Men befolkningen är liten. På varje marknad behöver vi ungefär en halv miljon användare.”

Läs även: 12 svenska startupbolag som vill digitalisera vården

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera