Hoppa till innehållet

Rocket Internet miljardköper i egna bolag

Rocket Internet har beslutat att köpa tillbaka företagskonvertibler för 1,4 miljarder kronor. Det har fått bolagets aktie att rusa med 9 procent på börsen.

Oliver Samwer, grundare till Rocket Internet.
Oliver Samwer, grundare till Rocket Internet.

Rocket Internets styrelse har beslutat att bolaget skall spendera 150 miljoner euro, motsvarande 1,4 miljarder kronor, i återköp av oprioriterade företagskonvertibler som gavs ut under innevarande år. Det framgår av ett pressmeddelande.

Det innebär alltså att Rocket Internet i princip köper tillbaka aktier i de egna bolagen, något som kan tolkas som ett styrketecken. 

Återköpen av de utgivna konvertiblerna skall pågå fram till 2020 och är inom ramen för ett program som kan påbörjas omedelbart. De återköpta konvertiblerna kommer att innehas av bolaget eller makuleras, skriver bolaget.

Rocket Internet-aktien steg cirka 9 procent på Frankfurtbörsen efter måndagens besked.

Enligt analytikerna har uppgången att göra med bolagets stora nyemission för ett år sedan, som medför att värdet på existerande aktier kan komma att späs ut. 

”Konvertibelfinansieringen genomfördes till ofördelaktiga villkor för befintliga aktieägare, men i januari tillkännagav Rocket att man startar en fond som man kan finansiera sig med, utan att spä ut befintliga aktieägare”, säger Magnus Råman och fortsätter:

Nu börjar Rocket skala ned förra årets emission genom att köpa tillbaka delar av de utestående konvertiblerna. Det är nog en anledning till varför aktien stiger idag, vid sidan av den allmäna uppgången i marknaden.”

Läs även: Rocket Internet startar ny miljardfond

Rocket Internets nedgång på börsen är trots rusningen under måndagen 24 procent sedan årsskiftet. 

Tyska Internetbolagsinkubatorn Rocket Internet ska köpa tillbaka konvertiblerna med medel som bolaget tilldelades i samband med de nyligen genomförda försäljningarna av verksamheter som inte hör till kärnverksamheten, däribland matleveransföretagen La Nevera Roja och PizzaBo.

De aktuella konvertiblerna förfaller år 2022.

Kinnevik har en andel på 13,2 procent i Rocket och är medinvesterare i flera av bolagets portföljbolag.

Läs även: Börshaveri för Rocket internet

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera