Hoppa till innehållet

Uppgifter: Rocket Internet lägger ned samåkningstjänsten Tripda

Rocket Internet är på väg att stänga ned samåkningstjänsten Tripda uppger en källa till Tech in Asia. Enligt uppgifter ska bolaget ha misslyckats med sin senaste finansieringsrunda.

Rocket Internet planerar att lägga ned samåkningstjänsten Tripda enligt uppgifter till Tech in Asia.
Rocket Internet planerar att lägga ned samåkningstjänsten Tripda enligt uppgifter till Tech in Asia.

Tripda lanserades i Brasilien under 2014 och påbörjade därefter en internationell expansion. I nuläget täcker man in 13 marknader, varav sex i Asien. Den här veckan väntas dock Tripda meddela att man stänger ned. Enligt uppgift handlar det om att företaget misslyckats med sin Series B-finansiering.

I början av 2015 tog Tripda in 11 miljoner dollar, motsvarande drygt 90 Mkr,  i kapital från just Rocket Internet, med Kinnevik som storägare, och en New York-baserad riskkapitalfond. I nuläget tycks det däremot vara svårare att locka till sig ytterligare kapital.

Merparten av de 100 anställda väntas förlora sina jobb. En del av de kan däremot flyttas över till andra företag inom Rocket Internet.

Till skillnad från Uber fungerar Tripda mer som en samåkningstjänst för passagerare som planerar att åka längre sträckor. 

Läs även: Svenska Pomegranate satsar på Skype-veteran i Iran

Utvecklingen kommer efter att Rocket Internet i början av året stängt ned den asiatiska verksamheten inom Easytaxi.

Häromdagen meddelades även att man sålt Foodpandas verksamheter i Brasilien och Mexiko samt två andra matleveranstjänster till konkurrenten Just Eat.

Finwire / Di Digital

Läs även: Är vi nära en techpokalyps?

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera