Hoppa till innehållet

Rusning till unga sparappen Dreams

Sparappen Dreams har fått in över 3000 intresseanmälningar sedan man lanserade sin marknadsföringskampanj under torsdagen. Nu tvingas man säga nej till fler kunder i första omgången.

3000 personer köar för att testa sparappen Dreams.
3000 personer köar för att testa sparappen Dreams.

Det är svårt att locka unga till traditionellt sparande. Däremot finns det ett intresse hos unga att uppfylla sina drömmar. I alla fall om man vänder blicken mot sparappen Dreams som redan innan lansering har nått gränsen för hur många kunder som får vara med i första omgången.

”Vi släpper på 2500 i första omgången och jag är osäker om vi har några platser kvar för omgången efter”, säger grundaren Henrik Rosvall.

Dreams är en app som hjälper personer att spara till olika drömmar. Den funkar både genom att manuellt föra över pengar med ett klick eller genom att sätta upp en automatisk överföring. Genom att ha en gemensam dröm med vänner, som exempelvis en resa, kan man följa varandras sparande. 

”Vi har olika funktioner beroende på hur aktiv man vill vara. Men att man kan spara tillsammans med vänner är en fantastisk funktion. Att jobba tillsammans för att kunna uppfylla en gemensam dröm är roligt och det blir ett positivt grupptryck”, säger Johan Hemminger, en av Dreams delägare.

Startupbolaget Dreams, som tidigare har varit självfinansierat, tog in sina första externa investerare i höstas. Totalt 5Mkr har bolaget fått in från ett antal affärsänglar. Bland annat finns den tidigare Aftonbladet-chefen Anna Settman som numera styr riskapitalbolaget Springfield med på ägarlistan.

Johan Hemminger och Henrik Rosvall på Dreams.

Johan Hemminger och Dreams grundare Henrik Rosvall. Foto: Dreams

Läs även: Sparappen Dreams ska få unga att sluta slösa

Sparappen vänder sig specifikt till personer som är missnöjda med sin bank. Enligt Dreams är majoriteten av dessa i åldern 18–35, en målgrupp som Johan Hemminger säger att de traditionella bankerna inte har intresserat sig för.

”Det har varit en utgångspunkt att hjälpa en grupp som bankerna historiskt har varit ointresserade av. Och sedan fick vi mycket inspiration av träningsapparna. Om man kan göra träning lustfyllt varför skulle man inte kunna göra samma sak för sparande?”, säger Johan Hemminger och fortsätter:

”Vi är ju inte ett gäng bankirer som startar en bank. Det är väldigt svårt att om man har jobbat på bank att utmana sig själv och gamla sanningar. Vi är övertygade om att det är bra att ha ett utifrån-perspektiv.”

 

Om man kan göra träning lustfyllt varför skulle man inte kunna göra samma sak för sparande?

 

Som Di Digital tidigare rapporterat har Dreams påbörjat ett samarbete med Ålandsbanken som nu sköter infrastrukturen till Dreams spar-applikation. Det är även på Ålandsbanken som pengarna förvaras på ett sparkonto. 

”När man använder Dreams sätter man in pengar på ett Dreamskonto men som finns på Ålandsbanken. Det är bankens tjänster, system och tillstånd men som kund behöver man aldrig ha kontakt med banken. Det är vi som sköter upplevelsen för kunden”, säger Johan Hemminger.

Under torsdagen släppte Dreams sin reklamfilm på Youtube och Instagram för att börja driva trafik till sajten och filmen har haft önskad effekt. 

”Vi har fått in 3000 signups till vår betaversion sedan i går morse när vi släppte filmen. Vi hade tippat på att vi kanske skulle få 700”, säger Henrik Rosvall.

zICiz4u3xR4

Dreams reklamfilm har visats över 12 000 gånger sedan lanseringen.

Spartjänsten är den första som Dreams släpper men fler tjänster med fokus på samma målgrupp är att vänta framöver. 

”Det börjar med sparande vilket vi tycker är en viktig utgångspunkt. Sedan kommer vi att addera flera banktjänster men det kommer alltid att bygga på att åstadkomma en sund och balanserad ekonomi”, säger Johan Hemminger.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera