I skuggan av jättar som King och Mojang har Stockholmsstudion Mag Interactive seglat upp som en av den svenska spelscenens framgångssagor. Mer än 60 miljoner människor har laddat ned ordspelet Ruzzle sedan det släpptes för snart fyra år sedan.
Mag Interactive har jobbat hårt för att kapitalisera på genombrottet. Idag har studion en handfull spel ute till försäljning varav ett – Wordbrain – laddats ned av över 20 miljoner människor.
Efter en rejäl dipp år 2014 har även siffrorna börjat peka uppåt igen. För räkenskapsåret september till augusti 2015 landade studions omsättning på 120 Mkr, med ett resultat på 43 Mkr. Det är mer än en fördubbling jämfört med året innan, då omsättningen blev 55 Mkr. Det säger bolagets grundare och vd Daniel Hasselberg till Di Digital.
Siffrorna betyder att bolaget är tillbaka över den tidigare toppnoteringen från 2013, då succén Ruzzle slog igenom. Då redovisade Mag Interactive en omsättning på 96 Mkr med ett resultat på 65 Mkr.
“Vi räknar med en fördubbling även i år. Vi håller den takten redan så det känns inte orealistiskt”, säger han.
Ruzzle är fortfarande studions i särklass mest framgångsrika titel sett till antal spelare. Vad gäller affärsmodellen har Mag däremot arbetat för att bryta beroendet av annonsintäkter. Idag kommer en majoritet av pengarna istället från köp gjorda av spelarna.
“Enbart annonsering är inte hållbart för en spelstudio idag. Det är svårt att skala upp till de otroliga volymerna man behöver,” säger Daniel Hasselberg.
Enbart annonsering är inte hållbart för en spelstudio idag.
I takt med att konkurrensen ökat både i appbutikerna och om annonsplatserna på Facebook har det blivit svårare att nå en stor publik till låg kostnad, säger han. Idag kostar det generellt mer att marknadsföra ett nytt spel än vad man som utvecklare kan räkna med att dra in på annonser.
“Ruzzle har varit en fantastisk affär för det har vuxit organiskt, där har vi byggt en ganska sofistikerad annonsplattform. Men i Wordbrain kommer hela intäkten från in-app purchases”, fortsätter han.
Läs även: Miljonerna regnar över getspelet från Skövde
Att följa upp en genombrottstitel med fler framgångar av samma dignitet är en välkänd utmaning för spelutvecklare. Till exempel är svenskgrundade King, som nyligen köptes ut från börsen av speljätten Activision Blizzard, fortfarande till stor del beroende av intäkter från supersuccén Candy Crush Saga.
“Det känns skönt att vi gjort det nu i och med Wordbrain. Nu har vi två spel som båda bidrar till verksamheten. Skalfördelarna gör det enklare att nå ut – nu har vi 90 miljoner människor som laddat ned något av våra spel och vi lär oss mycket av det”, fortsätter Daniel Hasselberg.
Sett till antal anställda har Mag Interactive vuxit från ungefär 25 till 50 anställda under 2015. Sommaren 2015 förvärvade bolaget spelstudion Delinquent, med huvudkontor i Brighton i England.
“Det var ett gäng erfarna utvecklare som jobbat på riktigt stora spel som Plants vd Zombies och Bejeweled. Det var en möjlighet att få in dem i vårt team”, säger Daniel Hasselberg.
Givet bolagets intäktsflöde utesluter han inte fler förvärv framöver.
“Ser vi ett spel eller en studio med potential så kan det vara intressant, men vi försöker ta det i hyfsat tempo. Vi vill inte bli för många, jag tror det är jättesvårt att vara 500 eller 1000 personer utan att tappa bort det som gör att vi lyckas”, säger han.
Mag Interactive ägs till största del av grundarna Daniel Hasselberg, Roger Skagerwall, Kaj Nygren, Karl-Johan Persson, Anders Larsson och Fredrik Stenh. I november 2013 tog bolaget in 6 miljoner dollar i finansiering från Nokia Growth Partner. I ägarkretsen finns även Tradedoubler-grundaren Felix Hagnö.