Hoppa till innehållet

Ruzzle-skaparna dubblade omsättningen

Spelstudion Mag Interactive, mest känd för ordspelet Ruzzle, omsatte 120 Mkr i fjol. Det är mer än en fördubbling jämfört med året innan. “Vi räknar med en fördubbling i år igen”, säger vd och grundare Daniel Hasselberg.

Daniel Hasselberg är medgrundare och vd på Mag Interactive.
Daniel Hasselberg är medgrundare och vd på Mag Interactive.Foto: Jesper Frisk

I skuggan av jättar som King och Mojang har Stockholmsstudion Mag Interactive seglat upp som en av den svenska spelscenens framgångssagor. Mer än 60 miljoner människor har laddat ned ordspelet Ruzzle sedan det släpptes för snart fyra år sedan. 

Mag Interactive har jobbat hårt för att kapitalisera på genombrottet. Idag har studion en handfull spel ute till försäljning varav ett – Wordbrain – laddats ned av över 20 miljoner människor. 

Efter en rejäl dipp år 2014 har även siffrorna börjat peka uppåt igen. För räkenskapsåret september till augusti 2015 landade studions omsättning på 120 Mkr, med ett resultat på 43 Mkr. Det är mer än en fördubbling jämfört med året innan, då omsättningen blev 55 Mkr. Det säger bolagets grundare och vd Daniel Hasselberg till Di Digital.

Siffrorna betyder att bolaget är tillbaka över den tidigare toppnoteringen från 2013, då succén Ruzzle slog igenom. Då redovisade Mag Interactive en omsättning på 96 Mkr med ett resultat på 65 Mkr. 

“Vi räknar med en fördubbling även i år. Vi håller den takten redan så det känns inte orealistiskt”, säger han.

Ruzzle är fortfarande studions i särklass mest framgångsrika titel sett till antal spelare. Vad gäller affärsmodellen har Mag däremot arbetat för att bryta beroendet av annonsintäkter. Idag kommer en majoritet av pengarna istället från köp gjorda av spelarna.

“Enbart annonsering är inte hållbart för en spelstudio idag. Det är svårt att skala upp till de otroliga volymerna man behöver,” säger Daniel Hasselberg.

Enbart annonsering är inte hållbart för en spelstudio idag. 

I takt med att konkurrensen ökat både i appbutikerna och om annonsplatserna på Facebook har det blivit svårare att nå en stor publik till låg kostnad, säger han. Idag kostar det generellt mer att marknadsföra ett nytt spel än vad man som utvecklare kan räkna med att dra in på annonser.

“Ruzzle har varit en fantastisk affär för det har vuxit organiskt, där har vi byggt en ganska sofistikerad annonsplattform. Men i Wordbrain kommer hela intäkten från in-app purchases”, fortsätter han.

Läs även: Miljonerna regnar över getspelet från Skövde

Att följa upp en genombrottstitel med fler framgångar av samma dignitet är en välkänd utmaning för spelutvecklare. Till exempel är svenskgrundade King, som nyligen köptes ut från börsen av speljätten Activision Blizzard, fortfarande till stor del beroende av intäkter från supersuccén Candy Crush Saga.

“Det känns skönt att vi gjort det nu i och med Wordbrain. Nu har vi två spel som båda bidrar till verksamheten. Skalfördelarna gör det enklare att nå ut – nu har vi 90 miljoner människor som laddat ned något av våra spel och vi lär oss mycket av det”, fortsätter Daniel Hasselberg.

Sett till antal anställda har Mag Interactive vuxit från ungefär 25 till 50 anställda under 2015. Sommaren 2015 förvärvade bolaget spelstudion Delinquent, med huvudkontor i Brighton i England.

“Det var ett gäng erfarna utvecklare som jobbat på riktigt stora spel som Plants vd Zombies och Bejeweled. Det var en möjlighet att få in dem i vårt team”, säger Daniel Hasselberg.

Givet bolagets intäktsflöde utesluter han inte fler förvärv framöver.

“Ser vi ett spel eller en studio med potential så kan det vara intressant, men vi försöker ta det i hyfsat tempo. Vi vill inte bli för många, jag tror det är jättesvårt att vara 500 eller 1000 personer utan att tappa bort det som gör att vi lyckas”, säger han.

Mag Interactive ägs till största del av grundarna Daniel Hasselberg, Roger Skagerwall, Kaj Nygren, Karl-Johan Persson, Anders Larsson och Fredrik Stenh. I november 2013 tog bolaget in 6 miljoner dollar i finansiering från Nokia Growth Partner. I ägarkretsen finns även Tradedoubler-grundaren Felix Hagnö.

Läs mer: Spelbolagen som siktar på börsen i år

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera