Zoundios affärsidé är så engagerande att den har fått Ulf Ekberg, tidigare stjärnproducent bakom popundret Ace of Base, att kavla upp ärmarna och slita på entreprenörsvis.
Den senaste tiden har grundarna av Norvik Ventures, Ulf Ekberg och Daniel Katzenellenbogen, lagt lejonparten av sin tid på utveckla en app som ska göra det kul att lära sig spela musik.
”Man blir väldigt effektiv när man har begränsade medel. Dessutom tvingas man vara väldigt kreativ för att hitta smarta lösningar”, säger Ulf Ekberg.
Zoundios första produkt heter Amped, en app som med hjälp av artificiell intelligens ska känna av hur stora utmaningar en nybörjare på gitarr klarar av. Från början är inlärningen helt assisterad, vilket innebär att man vid första försöket låter som en virtuos.
”Många av inlärningsstegen är motivationsdödare som man måste ta sig igenom innan man får spela sina drömlåtar. Hittills har det gjort att nio av tio personer slutar lära sig spela gitarr”, säger Zoundios grundare Jussi Bergman.
Läs mer: Ace of Base-miljonerna till startupsektorn – Ulf Ekberg blir techinvesterare
Hittills har appidén lockat till sig kapital inte bara från Norvik Ventures, utan även investerare inom spel- och musikindustrin i Kina, Sverige och Silicon Valley.
Bland dem finns Aviciis manager Ash Pournouri och Holly Liu, grundare av den amerikanska speljätten Kabam. Både Ash Pournouri och Ulf Ekberg sitter i styrelsen för det finska bolaget som står bakom Zoundio, Berggram Development.
Även det nybildade investmentbolaget Doberman/Forward, med samma ägare som designbyrån Doberman, har anslutit sig.
”Zoundio har en innovativ teknologi och ett briljant team, där design och användarupplevelse blir den brännande punkten för framgång. Något som utgör kärnan i alla bolag vi väljer att investera både kapital och kunskap i”, säger Lisa Lindström, vd för designbyrån Doberman, som inte vill uppge storleken på investeringen.
Läs mer: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret
Zoundios moderbolag Berggram Development hade vid utgången av 2014 2,4 Mkr i kassan. Det året gjorde bolaget en förlust på 3,6 Mkr, enligt det finska bolagsverket. Men sedan dess har flera investeringar ägt rum.
Betaversionen av inlärningsappen Amped släpps i maj. Målet är att nå en miljon användare under 2017.