Hoppa till innehållet

Så byggde Nordic Capital ett techbolag från grunden

Private equity-bolagen har fått dille på digitalisering. Med betalbolaget Bambora handlade det inte om att ställa om en befintlig verksamhet – utan om att bygga ett digitalt bolag redan från början.

Bamboras vd Johan Tjärnberg.
Bamboras vd Johan Tjärnberg.

Traditionellt har de svenska private equity-bolagen inte varit överdrivet teknikorienterade. Men de senaste åren har digitaliseringen seglat upp som viktigt verktyg i affärsmodellen för att skapa värde, vid sidan om de traditionella verktygen att jobba med belåning, fokusera på kostnader och sparka chefer och tillsätta nya.

Det är en trend Di Digital kunde rapportera om tidigare i veckan.

Just nu rustas och renoveras många av PE-bolagens portföljbolag för en digital framtid. En del av bolagen som stöps om i digital form grundades redan under första halvan av förra seklet.

Till exempel har det 70 år gamla Nordic Capital-ägda Ellos förvandlats från ett postorderbolag till ett trimmat e-handelsbolag. I en traditionell bransch har EQT-ägda Anticimex, som grundades 1934, nyligen bytt fokus mot det digitala, genom bland annat nya kundplattformar och tekniska skadedjursfällor.

Läs mer: Finanstrollandet är över – nu digitaliseras PE-bolagen

Betalbolaget Bambora belyser också PE-bolagens digitaliseringsiver. Men från ett annat perspektiv. Här handlade det inte om att vrida om ett befintligt företag och ge det ett digitalt fokus. Här var tanken att bygga ett digitalt bolag redan från början. 

Logotypen är en märklig hybrid mellan en giraff och en zebra. På samma sätt är Bambora en hybrid av flera olika bolag som Nordic Capital slagit samman.

Foto: Vd Johan Tjärnberg och giraffzebra-hybriden.

Efter en uppköpsräd, där bland annat betalbolagen Euroline, DK Online, Keycorp och MPS förvärvades, lanserades det nya ihopslagna betalbolaget under varumärket Bambora 2015. I slutet av 2016 hade bolag för omkring fyra miljarder kronor köpts och slagits samman under Bambora-paraplyt.

Redan från början hade bolaget över 400 anställda och en omsättning över 1 miljard kronor, vilket fick vd:n Johan Tjärnberg att i en intervju med Dagens Industri kalla Bambora för "världens största startup".  

Han hade tidigare drivit upp betalbolaget Point som under några år hade Nordic Capital som huvudägare.

Några år innan lanseringen av Bambora noterade Nordic Capital och den blivande vd:n Johan Tjärnberg att det fanns en lucka att fylla på betalmarknaden med ett digitalt och mobilt bolag som gav stöd för den kraftigt växande e-handeln.

Deras lösning blev alltså det tekniska lapptäcket Bambora.

Läs mer: Nordic Capital lanserar miljardkoncern inom betalningar

”Traditionellt skapas värde genom att förändra och förbättra företag. När det gäller Bambora var det tvärtom, här byggdes ett företag som är anpassat till vad som krävs från kunderna idag och från dagens teknologi. Genom att ta det bästa från många bolag och sätta i händerna på ett hungrigt team, har vi stöttat Bambora i att skapa värde från första dagen”, säger Fredrik Näslund som är partner på Nordic Capital och styrelseledamot i Bambora.

Tesen var att betaltjänsternas förutsättningar kraftigt förändrats de senaste åren. Från att bankerna helt ägde scenen till att många nya företag tog marknadsandelar genom innovativa och digitala tjänster.

"Bambora kombinerar den teknologi och den kunskap som krävs för att ge handlare ett bättre alternativ”, säger Fredrik Näslund.

Läs mer: Betaltjänsten Bambora omsätter 2 miljarder i år

Idag har Bambora 108 000 anslutna handlare. I en intervju med Di Digital spådde vd:n Johan Tjärnberg att omsättningen för 2016 skulle stiga med 30-35 procent och landa på omkring 2 miljarder kronor.

Fakta:
Private equity-bolag är en typ av riskkapitalbolag som investerar i onoterade bolag. Ägandet är aktivt och ofta kommer köparen in med en plan för hur bolaget kan utvecklas. Det kan handla om en ny ledning, att samordna vissa funktioner med andra bolag eller att skära i kostnaderna.

Kommentar: "Digital renovering kan lyfta näringslivet in i 2010-talet"Foto:

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera