Hoppa till innehållet

Så får ditt startupbolag ett storföretag på kroken

Att få till samarbeten med stora etablerade företag är ofta viktigt för nystartade startups. En ny dejtingtjänst gör det nu möjligt för de två att mötas. 

Telias vd Johan Dennelind och Spotifys vd Daniel Ek när bolagen berättade om sitt samarbete 2015.
Telias vd Johan Dennelind och Spotifys vd Daniel Ek när bolagen berättade om sitt samarbete 2015.

Många storbolag har behov av digital förnyelse. Samtidigt vill startupgrundare ofta samarbeta med storbolag för att nå ut med sin lösning, förstå branschens behov eller värva kunder. Ändå är det sällan de möts. 

Det ska programmet Ignite nu ändra på. Programmet drivs av inkubatorerna Things, Sting och Lead i samarbete med SISP, Swedish Incubators & Science Parks, och finansieras av statliga Vinnova. Även Di Digital är med och stödjer programmet genom databastjänsten Nordic Tech List. 

"Ett större utbyte mellan startups och storbolag är viktigt för hela näringslivet. Det här är exakt den typ av utveckling som vi vill skynda på", säger Viktor Ström, redaktör för Di Digital. 

Den första matchmakingen kommmer att ske i samband med Sveriges Innovationsriksdag den 25-26 april i Norrköping & Linköping. Därför söker Ignite just nu efter startupbolag som vill få till samarbeten med etablerade storföretag. 

Bland storbolagen som ska matchas ihop med startupbolag finns till exempel Pfizer, Aleris, Alfa Laval, BillerudKorsnäs, Siemens, Securitas, SMHI, Stora Enso och Verisure.

”Vi märker ett allt större intresse från storbolag att samverka med startups, som ett sätt att snabba på sin innovation. Nu är det också att spinna in – och att bli kunder till – startups som gäller, snarare än som tidigare att skapa värde i avknoppningar”, säger Magnus Lundin vd för SISP.

Startupföretag som är intresserade av att delta kan anmäla sig här.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera