Hoppa till innehållet

Så fick de Microsoft att köpa deras startup

Microsoft köper Linköpingsbolaget Donya Labs. Nu berättar medgrundaren Koshi Hamedi om känslorna efter uppköpet.

”Vi är fruktansvärt glada, det kunde inte ha blivit en bättre exit än så här”, säger han.

Medgrundarna Ulrik Lindahl (till vänster) och Koshi Hamedi.
Medgrundarna Ulrik Lindahl (till vänster) och Koshi Hamedi.Bild: Donya Labs

På tisdagskvällen blev det offentligt: Microsoft köper svenska 3D-bolaget Donya Labs (NTL), med bas i Linköping, för en okänd summa. Bolaget tillverkar mjukvaran Simplygon, en 3D-programvara som används i till exempel dataspel.

”Jag har inte riktigt landat i det här än, det blev klart bara för några dagar sen”, säger den ene grundaren, Koshi Hamedi, till Di Digital.

”Men vi är fruktansvärt glada, det kunde inte ha blivit en bättre exit än så här”, fortsätter han.

Läs mer: Microsoft köper svenskt 3D-bolag

Donya Labs grundades 2006 och när Di Digital intervjuade bolaget i april i fjol räknade de med att omsätta 60 miljoner kronor under 2016.

”När vi startade bolaget hade vi en vision om att 3D skulle bli en avgörande teknik i framtiden. Vi tänkte, barnsligt kanske, att det skulle vara som Matrix i framtiden där det knappt går att se skillnad på spel och verklighet”, berättar Koshi Hamed.

Att 3D inte skulle förbli en nischprodukt är det som drivit dem genom åren, enligt Koshi Hamed.

De senaste åren har också augmented reality (AR), det vill säga förstärkt verklighet, och virtual reality (VR) börjat att slå igenom.

”För några år sedan började vår vision att falla samman med utvecklingen i världen. Jag tror vi bara ser början på detta.”

Läs mer: ”Ett styrkebesked för svensk tech och Linköping”

För sex månader sedan vecklade Microsoft ut en ny strategi där de vill tillgängliggöra 3D för alla. Det ena ledde sedan till det andra och för några dagar sedan var affären klar.

Har det alltid varit ett mål att sälja bolaget?

”Vi bestämde oss tidigt för att inte fokusera på det, därför att det fungerar inte. Vårt fokus har legat på att bygga en produkt i världsklass”, säger Koshi Hamed.

”Men som entreprenör kommer du förr eller senare till ett vägval: att försöka bygga ett stort globalt bolag eller hitta världens bästa partner. Vi hittade världens bästa partner”, fortsätter han.

Koshi Hamed får rollen som director of strategy på Microsoft och ska jobba med att implementera Microsofts 3D-strategi. Donya Labs verksamhet kommer att stanna kvar i Linköping.

”Vi är glada för Sveriges och regionens skull att det blir så. Vi är nästan lite förvånade över att Microsoft har skött det här så bra.”

Läs mer: Sju skäl att hålla koll på Linköpings startup-sektor


Mer om affären i veckans avsnitt av Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/microsoftkopersimplygon-amraijatterundaochai-krigiusa

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera