Hoppa till innehållet

Så funkar Kinas 400 miljoner “unga vuxna”

Hur tänker Kinas 400 miljoner “unga vuxna” kring nya tjänster, produkter och varumärken? Det är huvudfrågan i senaste avsnittet av Di Digitals systerpodd Den Digitala Draken, skriver programledarna Tom Xiong och Jacob Lovén.

Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Bild: Pressbild
Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Bild: Pressbild

I början av 90-talet kom de första förslagen på att bygga om Slussen i Stockholm. Ungefär samtidigt började en liknande process i Shanghai. Det handlade om att omvandla ett större område där man i hundratals år odlat grödor, till ett höghuslandskap.

Drygt 25 år senare, har vi i Sverige äntligen tagit de första spadtagen för Slussenprojektet. Ur åkermarken i Shanghai, å andra sidan, har en gigantisk skyline vuxit fram. En syn likvärdig några av de mest ikoniska städerna i världen. Idag är det Kinas motsvarighet till New Yorks Financial District.

Utvecklingen har gått snabbt i Kina. Men när vi pratar om den enorma ekonomiska tillväxten glömmer vi ofta bort den mest centrala pusselbiten – konsumenterna. På tre årtionden har kineserna rest sig från en ständig kamp att sätta mat på bordet, till att stå för majoriteten av världens lyxkonsumtion. Från att knappt ha tillgång till internet, till att ha ett av världens mest avancerade digitala beteenden.

Äkta Louis Vitton-väskor är knappt inne längre.

Om du fortfarande tror att kineser köper billiga Louis Vuitton-kopior, så är det dags att uppdatera din världsbild. Äkta Louis Vitton-väskor är knappt inne längre – nu är det en creddig up-and-coming designer från Paris som gäller. Den moderna kinesiska konsumenten är välutbildad, hälsomedveten och investerar oerhört mycket pengar i individualism.

Gruppen “unga vuxna” uppgår till närmare 400 miljoner personer och är extremt diversifierad. Är man född på 80- eller 90-talet i Kina har man fostrats i ett kulturellt mishmash med influenser från äldre traditioner såväl som från Japan, USA, Korea, Taiwan, Hong Kong och Europa.

Vi dedikerar det senaste avsnittet av Den Digitala Draken till att berätta historien om de unga vuxna i Kina. Vi diskuterar vilka faktorer som har påverkat dem och varför många av världens största varumärken kommer göra allt för att tjusa dem. Varför dessa varumärken idag alltmer vänder ryggen mot västvärlden och den i sammanhanget extremt nischade Svenska målgruppen.

Mycket nöje!
Tom Xiong och Jacob Lovén

Lyssna på det senaste avsnittet här:

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera