Stockholmsbaserade Budbee (NTL) lanserade sin transporttjänst i februari 2015. Det handlar om en marknadsplats som knyter samman distributionsfirmor med bolag som behöver få sina varor levererade till konsumenter.
”Vi har inga fordon eller chaufförer anställda. Däremot lägger vi upp rutterna, sköter kundtjänst och trafikledning”, sa Fredrik Hamilton, medgrundare och vd för Budbee, i en intervju med Di Digital från i vår.
Nu visar nya siffror att Budbees verksamhet tog rejäl fart år 2015. Omsättningen för året landade på 6,9 Mkr. Samtidigt minskade förlusterna till 1,9 Mkr, ned från drygt 3,3 Mkr året innan.
”2016 kommer att bli en ännu bättre år. Vi räknar med rejäl tillväxt i år igen”, säger grundare och vd Fredrik Hamilton.
Under 2015 skrev Budbee avtal med matkassebolaget Middagsfrid (NTL) och sköter nu all deras distribution i Sverige. Pengarna från vårens finansieringsrunda, totalt 10 Mkr, ska gå till att etablera bolaget inom fler e-handelsnischer.
”Det är där vi lägger vårt fokus just nu. Vi är live med en handfull stora e-handlare idag och kommer dra igång med fler nu efter semestern”, säger Fredrik Hamilton.
Fredrik Hamilton, vd och medgrundare på Budbee.
Under våren valde Budbees medgrundare Axel Warg att lämna bolaget och sälja sin ägarandel till Fredrik Hamilton.
”Det kändes som att tiden var rätt helt enkelt. Det var ett ganska naturligt steg för mig och för bolaget”, säger Axel Warg.
Efter försäljning är de största ägarna i Budbee grundaren Fredrik Hamilton samt Karl-Johan Perssons investmentbolag 41:an Invest. Bland de mindre delägarna märks Klarnas medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson, TAT-grundaren Hampus Jakobsson samt Gymgrossistens medgrundare David Frykman.
Planen är att bolaget ska visa lönsamhet år 2016.
”Kanske inte på helåret, men på månadsbasis är vi absolut lönsamma”, säger Fredrik Hamilton.
Läs även: H&M:s vd backar budtjänsten Budbee