Hoppa till innehållet

Så går det för H&M-chefens budtjänst

I våras klev H&M-chefen Karl-Johan Persson in som delägare i budtjänsten Budbee. Nu står det klart att omsättningen rusade i höjden i fjol.

H&M:s vd Karl-Johan Persson är delägare i tjänsten Budbee.
H&M:s vd Karl-Johan Persson är delägare i tjänsten Budbee.

Stockholmsbaserade Budbee (NTL) lanserade sin transporttjänst i februari 2015. Det handlar om en marknadsplats som knyter samman distributionsfirmor med bolag som behöver få sina varor levererade till konsumenter.

”Vi har inga fordon eller chaufförer anställda. Däremot lägger vi upp rutterna, sköter kundtjänst och trafikledning”, sa Fredrik Hamilton, medgrundare och vd för Budbee, i en intervju med Di Digital från i vår

Nu visar nya siffror att Budbees verksamhet tog rejäl fart år 2015. Omsättningen för året landade på 6,9 Mkr. Samtidigt minskade förlusterna till 1,9 Mkr, ned från drygt 3,3 Mkr året innan.

”2016  kommer att bli en ännu bättre år. Vi räknar med rejäl tillväxt i år igen”, säger grundare och vd Fredrik Hamilton.

Foto:

Budbee har tagit in drygt 20 Mkr i finansiering sedan starten. Data och grafik från nordictechlist.com.

Under 2015 skrev Budbee avtal med matkassebolaget Middagsfrid (NTL) och sköter nu all deras distribution i Sverige. Pengarna från vårens finansieringsrunda, totalt 10 Mkr, ska gå till att etablera bolaget inom fler e-handelsnischer.

”Det är där vi lägger vårt fokus just nu. Vi är live med en handfull stora e-handlare idag och kommer dra igång med fler nu efter semestern”, säger Fredrik Hamilton.  

Foto:

Fredrik Hamilton, vd och medgrundare på Budbee.

Under våren valde Budbees medgrundare Axel Warg att lämna bolaget och sälja sin ägarandel till Fredrik Hamilton. 

”Det kändes som att tiden var rätt helt enkelt. Det var ett ganska naturligt steg för mig och för bolaget”, säger Axel Warg. 

Efter försäljning är de största ägarna i Budbee grundaren Fredrik Hamilton samt Karl-Johan Perssons investmentbolag 41:an Invest. Bland de mindre delägarna märks Klarnas medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson, TAT-grundaren Hampus Jakobsson samt Gymgrossistens medgrundare David Frykman. 

Planen är att bolaget ska visa lönsamhet år 2016. 

”Kanske inte på helåret, men på månadsbasis är vi absolut lönsamma”, säger Fredrik Hamilton. 

Läs även: H&M:s vd backar budtjänsten Budbee

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera