Hoppa till innehållet

Så går det för Spotify i Sverige – och i resten av världen

Den viktiga amerikanska marknaden agerade draglok när Spotify ökade sin omsättning med drygt 50 procent under 2016. Men det är ett betydligt mindre land som är den verkliga stjärnan.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TTFoto: Fredrik Sandberg

Musikjätten Spotify satsar stenhårt på tillväxt och bolaget ökade sin omsättning med hela 52 procent under 2016 till 28,6 miljarder kronor, enligt bolagets nyligen publicerade årsredovisning.

Läs mer: Spotifys förluster skenar inför börsnoteringen

Premiumtjänsten fortsätter att locka nya kunder och i slutet av året hade man 48 miljoner betalande prenumeranter. 

Men den här tillväxten ser olika ut i olika länder. I årsredovisningen har Spotify delat upp omsättningen efter fem geografiska områden.

Så här såg tillväxten ut på Spotifys marknader i fjol:

– USA: 58 procent till drygt 11 miljarder kronor
– Storbritannien: 28 procent till drygt 3,3 miljarder kronor
– Sverige: 11 procent till knappt 2 miljarder kronor
– Luxemburg: 90 procent till knappt 12 miljoner kronor
– Resten av världen: 65 procent till 12 miljarder kronor

På den viktiga amerikanska marknaden växer man alltså snabbare än snittet, medan man på den den äldre svenska marknaden naturligt nog växer långsammare.

Det är säkert glädjande för Spotify att man i "resten av världen" växer med 65 procent. Där inkluderas bland annat de befolkningstunga länderna Indonesien och Japan där tjänsten lanserades så sent som 2016.

Men den verkliga stjärnan, med 90 procent tillväxt, är det land där Spotifys moderbolag är registrerat. Alltså Luxemburg.

Det ger dock bara ett minimalt avtryck i de totala siffrorna, eftersom marknaden i Luxemburg utgör knappt en halv promille av Spotifys totala försäljning.

Läs även: Så mycket kostar Spotifys nya New York-kontor


Kommentar: ”Därför måste Daniel Ek göra något ingen gjort förut”Foto: Patrik Olsson 
Sven Carlsson, reporter på Di Digital. Foto: Patrik Olsson


 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera