Annons
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Så går det för Spotify i Sverige – och i resten av världen

Molnbaserat affärssystem förenklar arbetet för större grossistföretag SPONSRAT AV Visma

Spotifys vd Daniel Ek och kontoret på 4 World Trade Center på Manhattan i New York.

Goldman Sachs uppges dumpa aktier i Spotify

Tusentals frilansande säljare i USA har satt ny fart på ett välkänt svenskt techbolag. Rebtels nya fästen är i de kubanska kvarteren i Miami och bland nigerianska migranter i Texas. Foto: Press/Ruvan Wijesooriya

Migranter i USA sätter ny fart på Rebtel

Analytiker: Trump värd 16 miljarder för Twitter

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Så går det för Spotify i Sverige – och i resten av världen

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT Foto: Fredrik Sandberg
Den viktiga amerikanska marknaden agerade draglok när Spotify ökade sin omsättning med drygt 50 procent under 2016. Men det är ett betydligt mindre land som är den verkliga stjärnan.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Musikjätten Spotify satsar stenhårt på tillväxt och bolaget ökade sin omsättning med hela 52 procent under 2016 till 28,6 miljarder kronor, enligt bolagets nyligen publicerade årsredovisning.

Läs mer: Spotifys förluster skenar inför börsnoteringen

Premiumtjänsten fortsätter att locka nya kunder och i slutet av året hade man 48 miljoner betalande prenumeranter. 

Men den här tillväxten ser olika ut i olika länder. I årsredovisningen har Spotify delat upp omsättningen efter fem geografiska områden.

Så här såg tillväxten ut på Spotifys marknader i fjol:

– USA: 58 procent till drygt 11 miljarder kronor
– Storbritannien: 28 procent till drygt 3,3 miljarder kronor
– Sverige: 11 procent till knappt 2 miljarder kronor
– Luxemburg: 90 procent till knappt 12 miljoner kronor
– Resten av världen: 65 procent till 12 miljarder kronor

På den viktiga amerikanska marknaden växer man alltså snabbare än snittet, medan man på den den äldre svenska marknaden naturligt nog växer långsammare.

Det är säkert glädjande för Spotify att man i "resten av världen" växer med 65 procent. Där inkluderas bland annat de befolkningstunga länderna Indonesien och Japan där tjänsten lanserades så sent som 2016.

Men den verkliga stjärnan, med 90 procent tillväxt, är det land där Spotifys moderbolag är registrerat. Alltså Luxemburg.

Det ger dock bara ett minimalt avtryck i de totala siffrorna, eftersom marknaden i Luxemburg utgör knappt en halv promille av Spotifys totala försäljning.

Läs även: Så mycket kostar Spotifys nya New York-kontor


Kommentar: ”Därför måste Daniel Ek göra något ingen gjort förut”Foto: Patrik Olsson 
Sven Carlsson, reporter på Di Digital. Foto: Patrik Olsson


 

 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post