Hoppa till innehållet

Så gick det till när Steve Jobs presenterade Iphonen

Den 9 januari 2007 presenterade Apples vd Steve Jobs bolagets nya mobiltelefon: Iphone.

Steve Jobs under presentationen där han visar upp en Iphone för första gången någonsin.
Steve Jobs under presentationen där han visar upp en Iphone för första gången någonsin.Bild: Paul Sakuma

För tio år sedan klev Steve Jobs upp på scenen på konferensen Macworld Expo i San Francisco.  

Steve Jobs inleder sitt anförande med att säga att han ska presentera tre revolutionerande produkter: en widescreen Ipod med touchkontroller, en mobiltelefon och en ”internet communicator”.

Men en kort stund senare står det klart att dessa tre saker egentligen finns i en enda produkt: Iphone, och publiken jublar.

" target="embed">

Själva presentationen ser ut att gå smärtfritt och Steve Jobs visar upp telefonens funktioner. Han spelar upp lite musik från The Beatles.  Han ringer det första publika telefonsamtalet, som går till Apples designchef Jonathan Ive.

Men det var inte självklart att presentationen överhuvudtaget skulle kunna hållas. Den före detta Apple-ingenjören Andy Grignon har berättat om arbetet bakom kulisserna med presentationen och att han var skräckslagen över hur fel allt skulle kunna gå.

Läs även: Apples mångmiljardcampus redo för inflyttning

Iphonen var vid detta tillfälle fortfarande i utvecklingsstadiet och både mjuk- och hårdvaran krånglade. Telefonen kunde slumpvis stänga av samtal, tappa internetanslutningen eller frysa och stängas av. Det gick att spela delar av ett filmklipp eller en låt, men inte hela klippet eller låten. Det gick att skicka ett mejl och sedan gå ut på internet, men inte i omvänd ordning, då kraschade mobilen.

Men trots det insisterade Steve Jobs på en livepresentation av mobiltelefonen, på samma sätt som han tidigare presenterat Apples produkter. Apples ingenjörer tvingades att genomföra omfattande test för att få Iphonen att fungera under presentationen. Ingenjörerna lyckades ta fram något som de kallade för ”en gyllene väg”, det vill säga ett antal saker som kunde göras i en specifik ordning utan att telefonen kraschade. Trots allt detta var det inte säkert att Iphonen skulle fungera. Det var inte säkert att det skulle kunna gå att ringa med telefonen och wifi-anslutningen krånglade. Men det allra största problemet var att Iphonen fick slut på minne när den fick för många uppgifter och var tvungen att startas om.

Det enda de ansvariga ingenjörerna på Apple kunde göra under presentationen var att hoppas. För varje del av presentationen som lyckades tog de enligt Apple-ingenjören Andy Grignon en shot – och när allt var över var de fulla. Succén var ett faktum. I somras kunde Apple meddela att de sålt en miljard Iphones.

Tio år senare har Iphonen förändrat världen och de flesta av oss spenderar nu mycket tid med att titta ned i mobilen. Inte minst mediebranschen, till exempel vi på Di Digital, verkar ha påverkats. Mycket av journalistiken konsumeras numera i våra mobiltelefoner. Tack vare App Store har dessutom en rad appbolag kunnat växa fram.

Under Iphone-presentationen nämner Steve Jobs att Apple tagit fram revolutionerande produkter som Macintosh, Ipod och Iphone. Men sedan dess har Apple knappast utvecklat några fler revolutionerande produkter och försäljningstillväxten har klingat av. Vd:n Tim Cooks strategi är i stället att en allt större del av intäkterna ska komma från bolagets servicesegment, det vill säga Itunes, App Store, Apple Pay och Apple Music, där vinstmarginalerna är betydligt bättre. Det återstår att se vad som händer med Apple de kommande tio åren.

Läs även: Ericsson om Iphone: ”En riktig skittelefon”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera