Annons
Steve Jobs under presentationen där han visar upp en Iphone för första gången någonsin.

Så gick det till när Steve Jobs presenterade Iphonen

Deras teknik ska hantera explosionen av data SPONSRAT AV Digiplex

I samband med Sveriges Innovationsriksdag träffade storbolagen ett 50-tal startupbolag genom Ignite Sweden.

Storbolag dejtar startups under Sveriges Innovationsriksdag

Altor-grundaren Harald Mix investerade i Magine TV 2013.

Harald Mix-backade Magine lägger ner tv-tjänst i Sverige

Kubas president Raul Castro.

Google första utländska techbolag att lansera i Kuba

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Så gick det till när Steve Jobs presenterade Iphonen

Steve Jobs under presentationen där han visar upp en Iphone för första gången någonsin.
Steve Jobs under presentationen där han visar upp en Iphone för första gången någonsin. Foto: Paul Sakuma
Den 9 januari 2007 presenterade Apples vd Steve Jobs bolagets nya mobiltelefon: Iphone.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

På måndag är det tio år sedan Steve Jobs klev upp på scenen på konferensen Macworld Expo i San Francisco.  

Steve Jobs inleder sitt anförande med att säga att han ska presentera tre revolutionerande produkter: en widescreen Ipod med touchkontroller, en mobiltelefon och en ”internet communicator”.

Men en kort stund senare står det klart att dessa tre saker egentligen finns i en enda produkt: Iphone, och publiken jublar.

" target="embed">

Själva presentationen ser ut att gå smärtfritt och Steve Jobs visar upp telefonens funktioner. Han spelar upp lite musik från The Beatles.  Han ringer det första publika telefonsamtalet, som går till Apples designchef Jonathan Ive.

Men det var inte självklart att presentationen överhuvudtaget skulle kunna hållas. Den före detta Apple-ingenjören Andy Grignon har berättat om arbetet bakom kulisserna med presentationen och att han var skräckslagen över hur fel allt skulle kunna gå.

Iphonen var vid detta tillfälle fortfarande i utvecklingsstadiet och både mjuk- och hårdvaran krånglade. Telefonen kunde slumpvis stänga av samtal, tappa internetanslutningen eller frysa och stängas av. Det gick att spela delar av ett filmklipp eller en låt, men inte hela klippet eller låten. Det gick att skicka ett mejl och sedan gå ut på internet, men inte i omvänd ordning, då kraschade mobilen.

Men trots det insisterade Steve Jobs på en livepresentation av mobiltelefonen, på samma sätt som han tidigare presenterat Apples produkter. Apples ingenjörer tvingades att genomföra omfattande test för att få Iphonen att fungera under presentationen. Ingenjörerna lyckades ta fram något som de kallade för ”en gyllene väg”, det vill säga ett antal saker som kunde göras i en specifik ordning utan att telefonen kraschade. Trots allt detta var det inte säkert att Iphonen skulle fungera. Det var inte säkert att det skulle kunna gå att ringa med telefonen och wifi-anslutningen krånglade. Men det allra största problemet var att Iphonen fick slut på minne när den fick för många uppgifter och var tvungen att startas om.

Det enda de ansvariga ingenjörerna på Apple kunde göra under presentationen var att hoppas. För varje del av presentationen som lyckades tog de enligt Apple-ingenjören Andy Grignon en shot – och när allt var över var de fulla. Succén var ett faktum. I somras kunde Apple meddela att de sålt en miljard Iphones.

Tio år senare har Iphonen förändrat världen och de flesta av oss spenderar nu mycket tid med att titta ned i mobilen. Inte minst mediebranschen, till exempel vi på Di Digital, verkar ha påverkats. Mycket av journalistiken konsumeras numera i våra mobiltelefoner. Tack vare App Store har dessutom en rad appbolag kunnat växa fram.

Under Iphone-presentationen nämner Steve Jobs att Apple tagit fram revolutionerande produkter som Macintosh, Ipod och Iphone. Men sedan dess har Apple knappast utvecklat några fler revolutionerande produkter och försäljningstillväxten har klingat av. Vd:n Tim Cooks strategi är i stället att en allt större del av intäkterna ska komma från bolagets servicesegment, det vill säga Itunes, App Store, Apple Pay och Apple Music, där vinstmarginalerna är betydligt bättre. Det återstår att se vad som händer med Apple de kommande tio åren.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post