Hoppa till innehållet

Så gick Football Addicts från flopp till succé

Göteborgsbolaget Football Addicts når idag över tre miljoner användare och gjorde en vinst på 4-5 Mkr i fjol. Men historien hade kunnat ta en annan vändning. “Vår första produkt var bara skit”, säger grundaren Patrik Arnesson.

Patrik Arnesson grundade Football Addicts 2012 när appen Forza Football släpptes.
Patrik Arnesson grundade Football Addicts 2012 när appen Forza Football släpptes.Foto: Bo Håkansson

Innan Fifas förre president Sepp Blatter avgick i somras ordnade fotbollsappen Forza Football en omröstning tillsammans med organisationen Transparency International. Fansen fick gå in och rösta om Sepp Blatter borde ställa upp i nästa val.

35 000 fotbollssupportrar i 30 länder röstade. 83 procent svarade nej.

Att Sepp Blatter senare motiverade sin avgång med att han inte kände tillräckligt stöd från världens fotbollssupportrar kanske inte hade någonting med Forza Footballs omröstning att göra. Men för grundaren Patrik Arnesson var det ett tecken på att maktbalansen inom sporten borde förändras.

”Vi vill få ut vad fansen tycker. Vi vill att deras åsikt ska ha så stor påverkan som möjligt. Vår stora vision är att göra fotbollen mer demokratisk och ge fansen mer makt”, säger han.

Men hur kommer det sig att några konsulter inom sökmotoroptimering grundar ett bolag som utvecklar fotbollsappar?

Året var 2010 och Patrik Arnessons dåvarande företag sålde sökoptimeringtjänster. Frustrationen av att kunderna inte ville betala för bättre resultat fick Patrik Arnesson och tre andra att bestämma sig för att göra något nytt.

Av en ren slump träffade vi ett spelbolag som började prata om fotboll. Jag har alltid varit fotbollsintresserad men aldrig varit ett hardcore-fotbollsfan. Det ledde till att vi började titta på vad som fanns för fotbollsfans på webben.”

Det fanns knappt några fotbollsappar 2010 utan det var webben som dominerade. Inom fotboll hade den största aktören Livescore 1,5 miljoner användare om dagen vilket bara är en bråkdel av all världens fotbollsfans, enligt Patrik Arnesson.

Det var superfragmenterat. Vi hade en idé då, och på den tiden trodde man att en idé var viktig.”

Genom att finkamma nätet och aggregera innehållet ville de samla all information om vad som händer i fotbollsvärlden på en sajt.

Vi byggde en fotbollsajt som gjorde precis det här och insåg att det inte alls blev bra.

 

”Vi byggde en fotbollsajt som gjorde precis det här och insåg att det inte alls blev bra. Det blev bara supermycket information och det mesta var bara en massa dubletter av artiklar. Då hade vi lagt ett år på det och produkten var bara skit.”

Patrik Arnesson och de andra på bolaget tillbringade ytterligare ett halvår med att bygga om sajten, samtidigt som de försörjde sig på konsultarbete.

Enligt Patrik Arnesson blev det en rätt bra sajt till slut. Problemet var att ingen besökte den.

”Då lärde vi oss skillnaden på en idé och ett utförande. En idé är i sig inte värd någonting.”

I samma byggnad i Göteborg som Fotball Addicts arbetade på sin sajt satt även grundarna bakom sömnapplikationerna Sleep Talk Recorder och Sleep Cycle. Samtidigt som de hade lyckats introducera två väldigt framgångsrika appar hade Football Addicts floppat med sin webbsida.

”Trots att vi hade jobbat med digitalt nästan hela våra liv ansåg vi inte att man kunde bygga en verksamhet runt en app. Men däremot kunde vi kanske göra en app för att lyfta webbsidan. Det var fyra år sedan. Då inser man hur snabbt apputvecklingen har gått.”

De tittade på fotbollsappen Livescore, som visade fotbollsresultat, för att se vad de kunde göra bättre.

”Vi kollade vilka funktioner den saknade och så lade vi till dem på vår app. Vi hade även lärt oss om lokalisering. Första webbplatsen var på engelska eftersom vi trodde att hela världen pratade engelska. Vilket den uppenbarligen inte gjorde.”

Patrick Arnesson följde sitt eget råd när de gjorde appen Forza Football. ”Gör något enkelt, ta en befintlig produkt och gör den bättre”. Appen lanserades på tolv språk i februari 2012.

Efter dag två hade den laddats ned 26 000 gånger. Efter en månad hade den 300 000 användare.

Fyra år senare har Forza Football tre miljoner användare.

Football Addicts ges möjligheten för anställda att bestämma över sin arbetstid.

På Football Addicts kontor kan anställda jobba med andra projekt 40 procent av tiden. Foto: Bo Håkansson

”I efterhand inser man att tajmingen var briljant. Då trodde man att man var bäst i världen men om lokalisering och produkt stod för 20 procent så stod tajmingen för 80 procent, i och med att vi var så tidiga. På webben hade alla redan ett konsumtionsmönster. I appen hade ingen ett sådant som behövde brytas.”

Men dagens tre miljoner användare är fortfarande bara en liten del av alla fotbollsfans världen över. Målet är att få 300 miljoner användare. Men det kommer förmodligen inte att ske med Forza Football, enligt Patrik Arnesson.

”Att växa i samma takt som vi gör nu för att nå 300 miljoner kommer att ta väldigt lång tid. Vi arbetar hela tiden på att förbättra produkten men det är svårt att vara innovativ när man har en produkt som är väldigt väldefinierad”, säger han.

Medgrundaren Erik Heinemark hade hört om det amerikanska datorbolaget Valve som lät all sin personal bestämma fritt över 100 procent av sin arbetstid. Genom att satsa på innovation hade Valve byggt ett miljardbolag och Football Addicts bestämde sig för att erbjuda sina anställda samma frihet att jobba med vad de ville, så länge det handlade om fotbollsappar.

”Vi började med 100 procent men det blev inte alls bra. Vissa tyckte att det var lite obekvämt. Då gick vi ned till 40 procent men det fanns fortfarande kollegor som tyckte att det var stressigt att behöva komma upp med en idé om en fotbollsapp och lansera den.”

Sedan ett år tillbaka har de anställda kunnat avsätta torsdagar och fredagar för att jobba på nya fotbollsappar som ska ta Football Addicts användarantal till 300 miljoner. Två appar har hittills lanserats inom ramen för 40 proent-projektet. Nyhetsappen Forza News och senast Blåvitt Inifrån, en livestreamingapp med IFK Göteborg bakom kulisserna, som Di Digital tidigare rapporterat om.

Blåvitt Inifrån är Football Addicts nylanserade livestreamingapp. Foto: Football Addicts

Blåvitt Inifrån är Football Addicts nylanserade livestreamingapp. Foto: Football Addicts

Läs även: Football Addicts ska hjälpa fotbollsklubbar att casha in

Football Addicts omsatte 27 Mkr under 2015 och gjorde en vinst innan finansiella poster på 4-5 Mkr.

”Vi bestämde oss för att bygga företaget på ett annat sätt och vi har varit lönsamma sedan första räkenskapsåret”, säger Patrik Arnesson.

Under resans gång har investerare vid flera tillfällen erbjudit sig att gå in med kapital i företaget. Patrik Arnesson och Erik Heinemark har konsekvent tackat nej.

”Jag vill driva det här på lång sikt och det finns ingen exit plan. Vi ska bygga ett grymt företag och driva det i 100 år. Det är därför vi har hållit oss borta från riskkapital eftersom vi vet att det kommer med ett annat tankesätt.”

Däremot har både riskkapitalbolaget Creandum och affärsängeln Alexander Hars kommit in som delägare på annat vis – genom att köpa aktier av befintliga, passiva delägare.

”Creandum kommer antagligen vara mer aktivt och tillföra mer som delägare än de som de köpte av. Det är samma sak med Alexander Hars. För mig är det en enkel ekvation.”

Läs även: Göteborgsprofil går in i Football Addicts

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera