Hoppa till innehållet

Så hittar vi lösningar på extrema problem i en extrem tid

"Digitaliseringen är en förbannelse och en förlösande välsignelse", skriver Fredrik Wass. 

Di Digitals bloggare Fredrik Wass.
Di Digitals bloggare Fredrik Wass.

Vi som människor och som samhälle har ställts inför extrema utmaningar i en extrem tid. Digitaliseringen skapar friktion mellan människor, kulturer, samhällen och åsikter. Donald Trump kandiderar till president med en sällan skådad faktaresistens som ideologisk grund och i många västländer växer extremistpartier genom att spela på den i grunden ofta naturliga rädslan för det okända, det nya, det annorlunda.

Vi måste återigen förstå våra mest grundläggande drivkrafter och hitta ett sätt att bygga förtroende mellan varandra, för våra institutioner och för vår psykiska och fysiska miljö.

Om vi inte lyckas kommer det redan inledda katastroftillståndet förvärras markant. Det är min slutsats efter att ha besökt The Conference i Malmö – en av Sveriges bästa konferenser för den som är intresserad av vad som händer i både den digitala och fysiska världen på en global och visionär nivå.

Här finns representanter från digitala jättar som Google likväl som några av de skarpaste tänkarna från hela världen inom områden som antropologi, arkitektur, ekonomi och förstås kommunikation.

Jag går igenom mina uppdateringar från veckans konferens och det är något som hela tiden bränner till, något som skymtas i ögonvrån och som finns som ett bakgrundsljud i alla föreläsningar jag ser och i alla diskussioner jag har. Det är som att en högfrekvent och nästan ohörbar siren ljuder i alla rum på The Conference. En varning.

Det är allvar nu. Vi måste hitta nya vägar för att bygga våra hus, utbilda våra barn, kommunicera med varandra, äta vår mat, köra våra bilar och omvärdera många av de världsförsämrande aktiviteter hela västvärlden sedan länge vant sig vid. Vi måste återerövra definitionen av vad det innebär att vara ett samhälle och vilken roll vi som individer ska ha i det. 

Digitaliseringen är en förbannelse och en förlösande välsignelse. Den ger utrymme åt populismen och att mobilisera faktaresistenta åsiktsbubblor likväl som den skapar utrymme för global samverkan och empati.

Vi har ”outsourcat” våra relationer och vår gemenskap till tekniklösningar och nätverk som fått en samhällsmässig monopolställning. De institutioner vi länge förlitat oss på är byggda utifrån en annan världsordning och har svårt att hantera den snabba förändringen. I mellanrummet ryms rädsla för det nya vilket leder till populism som underblåser oron. Det här är ett fenomen över hela världen.

Våra relationer och möten med andra människor baseras på algoritmer, precis som de tv-serier vi tittar på. Algoritmerna har en inbyggd moral och agenda.

Digitaliseringen gör det möjligt för oss att se perspektiv och höra röster vi inte är vana vid, inte håller med om eller inte kan förstå. Ett snabbt besök på Twitter gör oss smärtsamt medvetna om det. Det är en enorm utmaning att hitta sätt att hantera det.

Tricia Wang talar om ”perspective collision” och det är en av vår tids största utmaningar. Det är extremt obekvämt att ta in andras perspektiv fullt ut, men om vi ska kunna bygga ett hållbart samhälle med en ännu större grad av digitalisering finns det ingen annan väg. 

Shifting perspective with @triciawang. Brilliant talk at #theconf

Ett filmklipp publicerat av Fredrik Wass (@fredrik.wass) Aug 16, 2016 kl. 1:35 PDT

Vi måste hitta metoder som gör att vi lättare kan ta till oss andra perspektiv, på individnivå men också på institutionell nivå. Lyckas vi inte kommer klyftorna att öka, misstänksamheten mellan människor förstärkas, friheten begränsas och rädslan för den andre permanentas.  

Jag är glad att jag uppfattade sirenen som ljöd under The Conference, då har vi åtminstone en chans att agera. För precis som arkitekten Indy Johar konstaterade så finns vår förmåga att skifta perspektiv och möjligheten att känna empati inom oss redan, eftersom vi är människor. 

Det handlar om att hitta sätt för att känna empati med de vi möter – på strukturell och individuell nivå. Då kan företagen göra bättre affärer, då kan samhället ta hand om sina medborgare och då kan vi dra nytta av digitaliseringens fördelar samt minska dess negativa effekter.

Human behavior helt enkelt.

Human behavior. #theconf

Ett filmklipp publicerat av Fredrik Wass (@fredrik.wass) Aug 16, 2016 kl. 12:35 PDT


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom här!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera