Hoppa till innehållet

Så högt kan Snap värderas på börsen

Ikväll offentliggörs prislappen inför Snapchats börsnotering.

Evan Spiegel är vd för Snapchat.
Evan Spiegel är vd för Snapchat.Bild: Techcrunch

Snap Inc, ägare till meddelandeappen Snapchat, ska i kväll offentligöra noteringspriset inför börsintroduktionen i New York på torsdag.

Priset blir ett inledande test av investerarnas intresse för appen, som används flitigt av den yngre generationen, men som än så länge inte går med vinst. Tvärtom ökade företagets förlust förra året, och konkurrensen från större rivaler som Facebook är hård. Samtidigt har inga stora, hajpade IT-bolag noterats på länge, och investerare kan vara sugna på en ny möjlighet.

Läs mer: Snaps nyintroduktion redan övertecknad 

På förhand har det talats om en värdering av bolaget på mellan 19,5 och 22,2 miljarder dollar, ungefär 175—200 miljarder kronor. Det motsvarar 14—16 dollar per aktie.

Enligt prospektet som publicerades för ett tag sedan har Snapchat över 158 miljoner användare och det är en ökning med 48 procent på ett år. Omsättningen i moderbolaget Snap uppges vara 404,5 miljoner dollar 2016 jämfört med 58,7 miljoner dollar 2015.

Förlusterna för fjolåret räknas till 514,6 miljoner dollar och det är en ökning från en förlust på 372,9 miljoner dollar året innan.

Läs mer: Snapchat tappar nyckelperson inför noteringen

TT/Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera