Hoppa till innehållet

Så högt värderas fakturatjänsten Billogram

Billograms värdering ökar rejält. Vid den senaste kapitalrundan värderades fakturatjänsten till 270 miljoner kronor.

 

Billograms grundare Jonas Suijkerbuijk och Cesar Sangchi.
Billograms grundare Jonas Suijkerbuijk och Cesar Sangchi.Bild: Billogram

Di Digital kunde i november berätta att det tidigare fotbollsproffset Rami Shaabans bolag och it-miljonären Thord Wilkne var bland investerarna till fakturatjänsten Billogram (NTL) hämtade in 13 miljoner kronor.

Värderingen var då inte känd. Men enligt handlingar som nu inkommit till Bolagsverket gjordes investering till en värdering på 271 Mkr, vilket motsvarar en ökning med 36 procent jämför med i september, då Aggregate Media bytte reklamplats mot ägarandelar i bolaget.

Breakit var först med att rapportera om Billograms värdering.

Läs mer: Fotbollsstjärnans fondbolag investerar i Billogram

Stockholmsbolaget vill ta fakturan från ”transaktion till relation” genom att skicka fakturor som man ser som kontaktytor gentemot kunden.

I stället för att endast kräva betalt tillhandahåller man till exempel chattsupport eller andra försäljningserbjudanden samtidigt som företaget tar betalt via mejlfaktura. Om kunden inte har öppnat mejlet inom 48 timmar skickar Billogram även fakturan per post.

Tidigare har Billogram berättat för Di Digital att bolagets omsättning för 2016 väntas uppgå till 20 Mkr med ett nollresultat. I december 2017 spår Billogram en omsättning mellan 70 och 80 Mkr på årsbasis.

Rättelse: I en tidigare version angavs det att Billogram spådde en omsättning på 70-80 Mkr för 2017. Rätt uppgift är att omsättningen i december 2017 beräknas uppgå till 70-80 Mkr på årsbasis.

Läs mer: Reklamstopp slår mot Natural Cycles tillväxt

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera