Jarno Vanhatapio (NTL) är en av Sveriges främsta serieentreprenörer inom e-handel och mode på nätet. Som 25-åring grundade han Nelly.com, som såldes i omgångar till Qliro Group. Efter det grundande han Zoozoo.com, en sajt för djurfoder som köptes av marknadsledande Animail i augusti 2015.
Läs mer: Animail köper Zoozoo.com
I april samma år grundade han Na-kd (NTL), ett modebolag på nätet som även var tänkt att agera plattform för andras e-handelsbutiker. Sedan lanseringen i december 2015 har dock den externa delen endast utgjort några procentenheter av omsättningen.
Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Under sitt första verksamhetsår omsatte Na-kd cirka 160 miljoner kronor. Och för närvarande har man en rullande årsomsättning på 220 Mkr, främst från egna varumärken.
Den snabba tillväxten hänger till stor del ihop med att Na-kd lyckats marknadsföra sig effektivt via social medier, enligt vd:n.
”Vi växer som en rörelse och har över 750 000 följare på Instagram och Snapchat. Jag tror det bara är H&M och Daniel Wellington som slår oss på den fronten i Norden”, sa han till Di Digital nyligen.
Fram till i slutet av förra året hade Na-kd tagit in cirka 55 Mkr i riskkapital från bland andra Collectors grundare Lena Apler (NTL), Happysocks medgrundare Mikael Söderlindh (NTL) och Tradedoublers första investerare Magnus Emilson (NTL), som även är Na-kds ordförande.
I början av januari i år kunde Di Digital avslöja att Jarno Vanhatapio tagit in ytterligare 140 miljoner kronor i en ny jätterunda. Huvudinvesterare var riskkapitalbolaget Northzone (NTL), med partnern Jessica Nilsson som portföljansvarig. Northzone gick in med 93 Mkr.
Läs mer: Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte
Resten av kapitalet kom från Eequity (NTL), vars partner Patrik Hedelin gick in i styrelsen. Han är känd som den tredje medgrundaren bakom Boo.com, den globala modesajten som gick upp i rök efter millennieskiftet.
Jarno Vanhatapio ville då inte kommentera bolagets värdering. Men nu visar dokument från Bolagsverket, som Di Digital tagit del av, att Na-kd värderas till knappt 450 miljoner kronor, efter tillförseln av kapital.
Uträkningen grundar sig på det värde på 22,6 kronor per aktie för de 6,2 miljoner preferensaktier som utfärdats i samband med nyemissionen. Tar man denna summa gånger det nya, totala kapitalet på 19,8 miljoner aktier blir värderingen 448 miljoner kronor.
Na-kd har redan levererat kläder i 140 länder. Merparten av omsättningen finns just nu i Sverige och Tyskland, med snabb tillväxt i USA, Australien och England. Bolaget har ett 90-tal medarbetare vid huvudkontoret i Göteborg, där man även har sitt lager.
Just nu är man i färd med att öppna ett andra kontor i Stockholm och ett nytt lager i Holland, som initialt klarar upp till 10 000 order per dag.
NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.