Annons
Jarno Vanhatapio, grundaren bakom Na-kd.

Så högt värderas hans e-handelssuccé Na-kd

Därför lyckas datadrivna säljorganisationer bättre SPONSRAT AV Qlik

Från vänster, Anders Ingårda, Christian Olsson, Fredrik Tedsjö, Kristofer Sandström

De vill lansera ett Uber för svenska krogar

Tom Xiong och Jacob Lovén, som står bakom Di Digitals nya gästpodd den Digitala Draken.

”Lär av Alibaba – innan det är försent”

Finansmannen Sven Hagströmer är styrelseordförande i Creades.

Creades investerar i kassadödare

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Så högt värderas hans e-handelssuccé Na-kd

Jarno Vanhatapio, grundaren bakom Na-kd.
Jarno Vanhatapio, grundaren bakom Na-kd.
I början av januari kunder Di Digital avslöja att Nelly-grundaren Jarno Vanhatapio tagit in 140 miljoner kronor till sitt e-modebolag Na-kd. Nu visar dokument från Bolagsverket att det snabbväxande modebolaget värderas till 450 miljoner kronor. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jarno Vanhatapio (NTL) är en av Sveriges främsta serieentreprenörer inom e-handel och mode på nätet. Som 25-åring grundade han Nelly.com, som såldes i omgångar till Qliro Group. Efter det grundande han Zoozoo.com, en sajt för djurfoder som köptes av marknadsledande Animail i augusti 2015.

Läs mer: Animail köper Zoozoo.com

I april samma år grundade han Na-kd (NTL), ett modebolag på nätet som även var tänkt att agera plattform för andras e-handelsbutiker. Sedan lanseringen i december 2015 har dock den externa delen endast utgjort några procentenheter av omsättningen.

Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Under sitt första verksamhetsår omsatte Na-kd cirka 160 miljoner kronor. Och för närvarande har man en rullande årsomsättning på 220 Mkr, främst från egna varumärken.

Den snabba tillväxten hänger till stor del ihop med att Na-kd lyckats marknadsföra sig effektivt via social medier, enligt vd:n.

”Vi växer som en rörelse och har över 750 000 följare på Instagram och Snapchat. Jag tror det bara är H&M och Daniel Wellington som slår oss på den fronten i Norden”, sa han till Di Digital nyligen.

Fram till i slutet av förra året hade Na-kd tagit in cirka 55 Mkr i riskkapital från bland andra Collectors grundare Lena Apler (NTL), Happysocks medgrundare Mikael Söderlindh (NTL) och Tradedoublers första investerare Magnus Emilson (NTL), som även är Na-kds ordförande.

I början av januari i år kunde Di Digital avslöja att Jarno Vanhatapio tagit in ytterligare 140 miljoner kronor i en ny jätterunda. Huvudinvesterare var riskkapitalbolaget Northzone (NTL), med partnern Jessica Nilsson som portföljansvarig. Northzone gick in med 93 Mkr.

Läs mer: Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte

Resten av kapitalet kom från Eequity (NTL), vars partner Patrik Hedelin gick in i styrelsen. Han är känd som den tredje medgrundaren bakom Boo.com, den globala modesajten som gick upp i rök efter millennieskiftet.

Jarno Vanhatapio ville då inte kommentera bolagets värdering. Men nu visar dokument från Bolagsverket, som Di Digital tagit del av, att Na-kd värderas till knappt 450 miljoner kronor, efter tillförseln av kapital.

Uträkningen grundar sig på det värde på 22,6 kronor per aktie för de 6,2 miljoner preferensaktier som utfärdats i samband med nyemissionen. Tar man denna summa gånger det nya, totala kapitalet på 19,8 miljoner aktier blir värderingen 448 miljoner kronor.

Na-kd har redan levererat kläder i 140 länder. Merparten av omsättningen finns just nu i Sverige och Tyskland, med snabb tillväxt i USA, Australien och England. Bolaget har ett 90-tal medarbetare vid huvudkontoret i Göteborg, där man även har sitt lager.

Just nu är man i färd med att öppna ett andra kontor i Stockholm och ett nytt lager i Holland, som initialt klarar upp till 10 000 order per dag.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post