Hoppa till innehållet

Så högt värderas Kry efter jätterundan

Vårdbolaget Krys ägare upplät aktier motsvarande 44 procent av bolaget när man nyligen tog in 60 miljoner kronor.

Krys grundarteam, från vänster: Joachim Hedenius, Johannes Schildt, Josefin Landgård och Fredrik Jung Abbou.
Krys grundarteam, från vänster: Joachim Hedenius, Johannes Schildt, Josefin Landgård och Fredrik Jung Abbou.

På onsdagen kunde Di Digital berätta att Kry, som ordnar läkarbesök över nätet, nyligen tog in 60 miljoner kronor för att bekosta en expansion i Europa.

Sedan starten i fjol har över 30 000 svenskar börjat använda Krys plattform, enligt bolaget.

Läs även: Digitala vårdcentralen Kry tar in 60 miljoner – vill ut i Europa

Då framgick det inte vad bolaget värderades till i transaktionen, men enligt nyinkomna handlingar hos Bolagsverket rör det sig om ett bolagsvärde på 126 Mkr. Det var sajten Breakit först att rapportera om.

Rundans huvudinvesterare, Creandum och Index Ventures, betalar båda 21,4 Mkr för varsin aktiepost om 16,6 procent. Alltså kontrollerar de två riskkapitalbolagen en tredjedel av bolaget.

Samtidigt investerar tyska Project A Ventures, som tidigare har backat svenska e-handelsplattformen Tictail, 13,3 Mkr i Kry för en andel på 10,4 procent.

Största enskilda ägare är alltjämt Fredrik Jung Abbou, en av Krys grundare och bolagets Chief Commercial Officer, med en post på 19,1 procent.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera