För fem år sedan rapporterade tidningarna att tonårstjejer skickade 80 sms om dagen.
Ingen vuxen kunde fatta varför.
Idag rapporterar vi att fyra av fem tonåringar använder Snapchat, enligt en färsk rapport.
Ingen vuxen fattar varför.
Snapchat har bara funnits i fyra år. Ändå har grundaren Evan Spiegel hunnit nobba ett bud från Facebook värt tre miljarder dollar och ett bud från Google värt fyra miljarder dollar - för att sedan utveckla tjänsten med riskkapital efter eget huvud.
Totalt sett når Snapchat redan 21 procent av alla internetanvändare i Sverige. Det ska jämföras med 22 procent för Twitter, mikrobloggen som grundades redan 2006. Än så länge är Snapchat betydligt mindre än Facebook (som når 70 procent av svenska internetanvändare) och dess syster-app Instagram (med 40 procent av svenskarna). Men Snapchats starka position bland 13-23 åringar vittar om att Evan Spiegel gjorde rätt när han nobbade Facebook och Googles miljardbudbud.
Här är 5 skäl till varför:
1. Snapchat är först och främst en meddelandetjänst
Snapchat ersätter inte främst Facebook. Det ersätter sms. I grunden är Snapchat nämligen en mobilbaserad meddelandetjänst för text, bilder och filmsnuttar – gärna ihopklippta i små paket med lite pilar och enkla teckningar. Aldrig tidigare har man kunnat sammanfatta gårdagens fest så snabbt, effektivt och personligt – och skicka hela paketet till en bästis eller några utvalda kompisar.
Aldrig tidigare har man kunnat sammanfatta gårdagens fest så snabbt, effektivt och personligt – och skicka hela paketet till en bästis
Snapchat är därmed inte offentligt som tweets på Twitter. Och det går inte ut till alla ens ”vänner” (inklusive föräldrar och släktingar) som uppdateringar på Facebook och Instagram gör.
Istället dyker meddelandena upp som sms gör, men ett litet ping som kräver ett omedelbart svar. Det ger upphov till ett snabbrörligt kommunikativt kretslopp som får Instagrams cykel att kännas långsam.
2. Snapchat är omedelbart
Snapchat är byggt för att få dig att släppa hämningarna och ta bilder och videofilmer direkt. När du öppnar appen är kamerafunktionen igång direkt. Vill du filma en snutt? Håll inne knappen lite längre bara! Vill du skriva något jättekort? Gör det direkt med fingret på skärmen. Ofta går det att använda tjänsten utan att någonsin trycka på bokstäver i ett tangentbord.
Dessutom: Om du chattar med en kompis som använder appen samtidigt dyker en blå pulserande bubbla upp. Håll nere knappen och en videchatt inleds direkt.
Kommunikationen på Snapchat är helt enkelt mer ohämmad, kreativ och mobilanpassad än till exempel Facebook Messenger, som oftast fylls av en massa text, några länkar och en och annan bild.
3. Snapchat lämnar inga spår
En uppmärksammad aspekt som gör Snapchat ännu mer omedelbar och gränslös är att meddelandena och bilderna går upp i rök inom ett antal förutbestämda sekunder. Man behöver därmed inte oroa sig för att obehöriga ska söka igenom ens flöde och tvinga en att stå för något man gjorde, typ i förrgår. Det friar upp, så att säga.
Allt snack om ”sexting” ger en begränsad bild av vad Snapchat är till för.
Det klassiska exemplet är såklart möjligheten att skicka nakenbilder som försvinner efter några sekunder. Men allt snack om ”sexting” kan ge en begränsad bild av vad Snapchat är bra för. Dessutom: Mottagaren kan alltid fånga nakenbilden med en skärmdump, även om avsändaren då får ett meddelande om detta.
4. Snapchat lockar inte vuxna
Medan Instagram växte upp fort och idag når två av fem svenskar, har Snapchat lyckats behålla sin status som något som främst är till för tonåringar. Orsaken är kanske inte så svår att förstå: Vuxna vill föra offentliga samtal om allt från Melodifestivalen till Syrienkonflikten på Facebook. Tonåringar vill främst chatta loss med sina kompisar om saker bara de förstår.
På många sätt är detta en fördel för Snapchat. Istället för att som Instagram krypa upp i åldrarna och bli aningen passé för unga användare kan Snapchat behålla ett järngrepp om sin demografiska åldersgrupp. Sedan kan de växa i takt med dem och hitta tjänster som de vill växa in i, som den ”Swish”-artade tjänsten ”Snapcash”.
Bolaget tar även vara på nästa generations användare med Snapkidz, en app som aktiveras när en Snapchatanvändare registrerar sig om yngre än 13 år.
5. Jo, en sak till: Snapchat är även en helt ny typ av medie- och annonsplattform
Vid sidan av den personliga kommunikationen har Snapchat utvecklats till en unik annons- och medieplattform. I live-delen går det att följa en strid ström av kronologiskt arrangerade videosnuttar som följer evenemang som festivaler och fotbollsmatcher. Och via “Discover”-funktionen går det att prenumerera på text- och videoinnehåll från redaktionella källor så vitt skilda som Buzzfeed, Mashable, Vice, Daily Mail, CNN och National Geographic.
Snapchats första betalda annons var en 20 sekunder lång trailer för skräckfilmen Ouija som lades ut för knappt ett år sedan. Sedan dess har annonser och reklamfilmer kunnat integreras i de olika vertikala kanalerna på ett sätt som fångar användarnas engagemang på ett helt annat sätt än när saker dyker upp i Facebooks breda nyhetsflöde.
Inte undra på att Facebook och Google är stressade.