Hoppa till innehållet

Så många anslöt sig till Spotifys kamp

Ett 60-tal tech-arbetare anslöt sig till den Spotify-inspirerade protesten för lägre skatter på personaloptioner. Arrangören Tyler Crowley hade hoppats på ett par hundra, men var ändå nöjd med genomslaget utanför riksdagen.

Stina Liland Nysäther, gatudemonstrant och chef på 500 Startups.
Stina Liland Nysäther, gatudemonstrant och chef på 500 Startups.Foto: Jesper Frisk

”If Spotify leaves, Tidal wins...” och ”Even San Fran has more housing”.

Med budskap som dessa på skyltarna anslöt sig ett 60-tal tech-arbetare till den protest som Stockholms startupscen höll utanför riksdagen under onsdagsförmiddagen. Många var inflyttade specialister från länder som Norge, Sydafrika och USA.

Tyler Crowley arrangerade demonstrationen.

Protestaktionen arrangerades av branschprofilen Tyler Crowley i kölvattnet av Spotifys öppna brev till Stockholms politiker förra månaden. Han är annars främst känd som konferencier för Sthlm Tech Fest, ett återkommande evenemang som samlar branschen och är förknippat med hashtagen #sthlmtech.

Under tisdagen, dagen innan demonstrationen, sa han till Di Digital att han hoppades på ett par hundra demonstranter. Då hade ungefär 1700 personer anmält sitt intresse på Facebook.

Omkring 60 personer dök upp utanför riksdagen i Stockholm.

”Jag är nöjd med uppslutningen. Det är ju en arbetsdag trots allt. Stödet på Facebook har varit enormt och vi har nått ut med vårt budskap”, säger Tyler Crowley när Di Digital möter honom på plats utanför riksdagen.

Ambitionen var att ge “blommor och choklad” till landets politiker. Och många av de demonstrerande hade tulpaner i händerna.

På plats var även ett tiotal journalister och fotografer, samt flera politiker.

”En grupp politiker har bjudit in oss till ett möte efter detta. Jag tror det rör sig om ett tiotal personer”, säger Tyler Crowley.

Protesten riktar sig främst mot Sveriges höga skatter på personaloptioner, ett verktyg som i andra länder används av många unga snabbväxande bolag för att attrahera och behålla eftertraktade medarbetare. Många av de utländska tech-arbetare som Di Digital pratade med under förmiddagen nämnde även om bostadsbristen i Stockholm som ett stort problem.

Läs mer: Spotify-grundarna hotar med landsflykt

Båda frågorna har drivits hårt av Spotifys grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon.


Varför deltar du i protesterna?

Jessie Scheepers, säljchef på Meltwater:
”Som inflyttad från Sydafrika har jag upplevt hur svårt det är att hitta boende i Stockholm. Det är viktigt att kämpa för att behålla alla fantastiska bolag och all fantastisk talang som finns i Stockholms techsektor!”

Marius Örvik, analytiker på Timely:

”Det är viktigt med rimlig skatt på personaloptioner! Jag är från Norge och Norge tar ofta efter Sverige. Så detta är viktigt även för mitt land.”

Carin Bergman, projektledare på Lindström & Göthberg Executive Development:

”Ett bra system för företagsoptioner och tillgång på bostäder är viktiga frågor för Stockholms entreprenörer och startups. Det är viktigt för vår ekonomi att dessa bolag stannar i Sverige.”

Mats Persson, skattepolitisk talesman för Liberalerna:

”Jag är här för att lyssna på kritiken som framförs. Det är viktiga frågor för Sverige. Vi vill ju skapa bättre villkor för landets snabbväxande småbolag.

Stina Liland Nysäther, chef på 500 Startups:

”Jag är här för att stödja Stockholms tech-scen. Jag vill uppmuntra den svenska regeringen att lyssna på folket i branschen. Om stora bolag som Spotify lämnar Sverige är det skadligt för hela ekosystemet.”

Mingelstämning och roliga skyltar. Polisen dirigerade snabbt bort demonstrationen från riksdagens trappa.

Foto: Jesper Frisk

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera