Hoppa till innehållet

Så många har avbokat sin nya Tesla

Av ungefär 400 000 förbeställningar av kommande Model 3 har 12 000 avbokats eller visat sig vara dubletter, uppger Tesla. 

Tesla Model 3
Tesla Model 3Foto: Tesla

Förbokningarna började strömma in direkt efter att Teslas kommande budgetmodell Model 3 hade premiärvisats i början av april. 

Kort efter premiären meddelade Elon Musk, Teslas grundare och vd, att bolaget fått in ungefär 400 000 förbeställningar på den nya bilen.

Många branschbedömare varnade dock för att lägga för mycket vikt vid den siffran. Förbokningarna är inte bindande och innebär inte heller att kunderna har betalat mer än en engångssumma på ungefär 10 000 kronor. De pengarna lämnas dessutom tillbaka till de kunder som avbeställer sina bokningar. 

Nu står det klart att av de knappt 400 000 förbokningar som kommit in har ungefär 8000 senare avbokats, och ytterligare 4000 har visat sig vara dubbelbokningar. Det rapporterar nyhetssajten Bloomberg

Det innebär att Tesla idag har 373 000 förbokningar på sin kommande bil Model 3, enligt Bloomberg.  

Siffran är fortfarande imponerande hög – och innebär en enorm logistisk utmaning för den unga biltillverkaren. I mars 2016 hade Tesla levererat drygt 120 000 exemplar av storsäljaren Model S, enligt medieuppgifter. Det är en bil som visserligen är betydligt dyrare än Model 3, men som började tillverkas redan år 2012. 

Givet att alla som förbeställt också köper bilen – och givet att alla väljer basmodellen av Model 3 med en prislapp på 35 000 dollar – så motsvarar 373 000 förbokningar intäkter på över 13 miljarder dollar. 

Totalt planerar Tesla att tillverka 500 000 Model 3-bilar innan år 2018 är över. 

Läs även: Inför Tesla-lanseringen – här köar de för en bil som inte finns

Läs även: Här är Teslas "budgetbil" Model 3

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera