Hoppa till innehållet

Nyårslöften gav rusning till Lifesum

Hälsoappen Lifesum lockade cirka 800 000 nya användare under januari månad. Det är mer än dubbelt så många som i fjol. Bolaget har nu 13 miljoner användare och närmar sig vinst.

Från vänster: Marcus Gners, Tove Westlund, Martin Wählby och Henrik Torstensson.
Från vänster: Marcus Gners, Tove Westlund, Martin Wählby och Henrik Torstensson.Foto: Lifesum

Nytt år - nya nyårslöften. Som Di Digital tidigare rapporterat om är januari månad en av de bästa för hälsoapparna, bland dem den svenska snabbväxaren Lifesum.

I år fick man in 800 000 nya användare. Det innebär att cirka 13 miljoner människor nu går runt med Lifesums app i sin mobiltelefon.

”Vi är jättenöjda. 800 000 är dubbelt så många nya användare jämfört med januari i fjol. Bästa dagen var 3 januari. Då fick vi 77 000 användare på en enda dag”, säger Marcus Gners, operativ chef och medgrundare på Lifesum med drygt 40 medarbetare på kontoret i Stockholm.

Lifesum grundades 2009 av Tove Westlund och Martin Wählby och hette från början Shapeup Club. 2013 köpte den nuvarande vd:n Henrik Torstensson och Marcus Gners in sig i bolaget och i slutet av 2013 byttes namnet till Lifesum.

”Vi ville skapa en produkt som kombinerade holistiskt hälsotänkande med en teknik som alla använder dagligen. Lifesum andas med balans och livsstil, medan Shapeup Club som namn känns mer som snabb-bantning”, säger Marcus Gners.

Han och Henrik Torstensson träffades på Stardoll där Henrik tidigare var strategichef. Henrik Torstensson har även varit global försäljningschef för Spotifys premiumtjänst.

Lifesum omsatte 33 Mkr under verksamhetsåret som slutade i april 2015. Bolaget redovisade samtidigt en förlust på 13 Mkr under det året.

Enligt Marcus Gners väntas omsättningen dubbla detta verksamhetsår. Och bolaget skulle kunna bli lönsamt redan under 2016 om man ville. Intäkterna från de betalande kunderna räcker till både löner och kontorshyra och lite därtill, säger han.

Det troliga är dock att Lifesum väljer att ta in mer riskkapital och fortsätter gasa. Inte minst i USA där man gått från nästan ingenting till 1,5 miljoner användare på ett drygt år. Lifesum är just nu USA:s åttonde bäst säljande hälsoapp, enligt Marcus Gners.

”Det kan behövas mer kapital för att bli ett ”household name” i USA. Det finns 150 miljoner amerikaner som varje år vill ta tag i sin hälsa. Vi skulle gärna ha 20 procent av dem som användare”, säger han.

Några fler detaljer om nästa investeringsrunda vill han dock inte ge.

Totalt har Lifesum tagit in 40 Mkr i riskkapital, främst från den tyska mediejätten Bauer och riskkapitalbolaget Sparklabs Global. Övriga ägare är de fyra medgrundarna och personalen.

Vad är det bästa som hänt under dina knappa tre år på Lifesum?

”När vi ingick i Apples årliga keynote-presentation. Vi var en av tre hälsoappar som Apple lyfte fram när de visade upp sin health kit. Sedan blev vi lanseringspartner när Apple Watch började säljas i våras.”

Vad har varit jobbigast?

”När Apple för ett år sedan gjorde om prenumerationsreglerna. Vi var nära att bli av med en stor del av våra betalande kunder, samtidigt som vi hade stora problem med vår databas. Det var lite av en närdöden-upplevelse, men allt löste sig.” 

Hur ser du på 2016?

”Det blir ett mycket bättre år än 2015. Ambitionen är att fortsätta dubbla omsättningen och antalet nya användare varje år. Jag tycker vi har ett av norra Europas bästa startupteam. Drygt 40 medarbetare och 14 nationaliteter.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera