Nytt år - nya nyårslöften. Som Di Digital tidigare rapporterat om är januari månad en av de bästa för hälsoapparna, bland dem den svenska snabbväxaren Lifesum.
I år fick man in 800 000 nya användare. Det innebär att cirka 13 miljoner människor nu går runt med Lifesums app i sin mobiltelefon.
”Vi är jättenöjda. 800 000 är dubbelt så många nya användare jämfört med januari i fjol. Bästa dagen var 3 januari. Då fick vi 77 000 användare på en enda dag”, säger Marcus Gners, operativ chef och medgrundare på Lifesum med drygt 40 medarbetare på kontoret i Stockholm.
Lifesum grundades 2009 av Tove Westlund och Martin Wählby och hette från början Shapeup Club. 2013 köpte den nuvarande vd:n Henrik Torstensson och Marcus Gners in sig i bolaget och i slutet av 2013 byttes namnet till Lifesum.
”Vi ville skapa en produkt som kombinerade holistiskt hälsotänkande med en teknik som alla använder dagligen. Lifesum andas med balans och livsstil, medan Shapeup Club som namn känns mer som snabb-bantning”, säger Marcus Gners.
Han och Henrik Torstensson träffades på Stardoll där Henrik tidigare var strategichef. Henrik Torstensson har även varit global försäljningschef för Spotifys premiumtjänst.
Lifesum omsatte 33 Mkr under verksamhetsåret som slutade i april 2015. Bolaget redovisade samtidigt en förlust på 13 Mkr under det året.
Enligt Marcus Gners väntas omsättningen dubbla detta verksamhetsår. Och bolaget skulle kunna bli lönsamt redan under 2016 om man ville. Intäkterna från de betalande kunderna räcker till både löner och kontorshyra och lite därtill, säger han.
Det troliga är dock att Lifesum väljer att ta in mer riskkapital och fortsätter gasa. Inte minst i USA där man gått från nästan ingenting till 1,5 miljoner användare på ett drygt år. Lifesum är just nu USA:s åttonde bäst säljande hälsoapp, enligt Marcus Gners.
”Det kan behövas mer kapital för att bli ett ”household name” i USA. Det finns 150 miljoner amerikaner som varje år vill ta tag i sin hälsa. Vi skulle gärna ha 20 procent av dem som användare”, säger han.
Några fler detaljer om nästa investeringsrunda vill han dock inte ge.
Totalt har Lifesum tagit in 40 Mkr i riskkapital, främst från den tyska mediejätten Bauer och riskkapitalbolaget Sparklabs Global. Övriga ägare är de fyra medgrundarna och personalen.
Vad är det bästa som hänt under dina knappa tre år på Lifesum?
”När vi ingick i Apples årliga keynote-presentation. Vi var en av tre hälsoappar som Apple lyfte fram när de visade upp sin health kit. Sedan blev vi lanseringspartner när Apple Watch började säljas i våras.”
Vad har varit jobbigast?
”När Apple för ett år sedan gjorde om prenumerationsreglerna. Vi var nära att bli av med en stor del av våra betalande kunder, samtidigt som vi hade stora problem med vår databas. Det var lite av en närdöden-upplevelse, men allt löste sig.”
Hur ser du på 2016?
”Det blir ett mycket bättre år än 2015. Ambitionen är att fortsätta dubbla omsättningen och antalet nya användare varje år. Jag tycker vi har ett av norra Europas bästa startupteam. Drygt 40 medarbetare och 14 nationaliteter.”